MedWatch

Sanofi-topchef barsler med ny strategi: "Har vi, hvad der skal til for at vinde i diabetes?"

Paul Hudson, Sanofis nye adm. direktør, vil lancere en ny strategi for firmaet i december og overvejer i den forbindelse selskabets fremtid på diabetesområdet.

Paul Hudson blev adm. direktør i Sanofi efter Olivier Brandicourt i september. Foto: Benoit Tessier / Reuters / Ritzau Scanpix

Den nytiltrådte topchef hos Sanofi, Paul Hudson, arbejder på en ny strategi for selskabets fremtid og overvejer i den forbindelse, hvilken rolle firmaet kan spille i et diabetesmarked, der i stigende grad kapres af Novo Nordisk og Eli Lilly.

Det fortalte Paul Hudson på et pressemøde i Paris tirsdag ifølge branchemediet Fiercepharma og nyhedsbureauet Reuters.

"Har vi, hvad der skal til, for at vinde i diabetes? Har vi differentieret forskning? Hvordan ser succes ud, og hvordan når vi derhen? Og er det acceptabelt?" spurgte Paul Hudson retorisk ifølge Fiercepharma.

Han forsikrede, at Sanofi forbliver en aktør inden for diabetes, men sagde samtidig, at selskabet "skal være objektive i vurderingen af, hvordan vi kan konkurrere."

Forretning under pres

Sanofis diabetesforretning er under pres: Selskabets salg af diabetesmidler er faldet hvert år siden 2015 og dykkede sidste år 16,2 pct.

Sanofi er især presset af, at selskabet endnu ikke har sin ugentlige GLP-1-analog efpeglenatid på markedet til at konkurrere med Novo Nordisks Ozempic og Rybelsus og Eli Lillys Trulicity, og at selskabets megasællert Lantus mister markedsandele til biosimilære midler fra blandt andet Eli Lilly år for år.

Den seneste nedtur for Sanofis diabetesforretning kom, da selskabet betalte 1,8 mia. kr. for at slippe ud af en samarbejdaftale med biotekselskabet Lexicon, efter at firmaernes fællesprojekt, diabetespillen Zynquista, blev afvist af FDA.

Paul Hudson sagde ifølge Fiercepharma på pressemødet, at Sanofis investorer skulle forvente, at han ville kigge på selskabets pipeline med "friske øjne" og fokusere på projekter, der kan "ændre den medicinske praksis" og være "first-in-class og helst best-in-class."

Diabetes er stadig Sanofis største behandlingsområde, men mens den forretning skrumper, så vokser selskabets salg af midler mod både sklerose, kræft, sjældne sygdomme og inflammatoriske sygdomme.

Ny strategi i december

Paul Hudson har været på turné rundt i Sanofis mange afdelinger efter sin ansættelse i september og forventer at kunne lancere en strategi for selskabets fremtid i december, skriver Reuters.

"[Til december] har vi haft tid nok til at vide, hvor vores fokus bør ligge fra nul til tre år og fra tre til seks år," sagde Paul Hudson ifølge Reuters.

Paul Hudson tog over fra Sanofis tidligere topchef Olivier Brandicourt, der gik på pension.

Sanofi betaler 1,8 mia. kroner for at droppe partnerskab efter fase 3-flop

Sanofi optrapper digital krig med Novo – indgår partnerskab med Abbott

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier