MedWatch

Novo står over for ny udfordring med diabetespille

Med sin nye diabetespille, der snart skal lanceres, er det vigtigt for Novo Nordisk at nå ud til de praktiserende læger. Hvis de vil skrive recepter på pillen, kan Novos kundemasse potentielt blive tre gange større, skriver Børsen.

Foto: Melissa Kühn Hjerrild

Med den forestående lancering af Novo Nordisks diabetespille står medicinalselskabet for første gang med en helt ny type udfordring. Hvor det tidligere har været speciallægerne, der har skullet overbevises om at bruge Novos produkter, er det i denne omgang de praktiserende læger, Novo henvender sig til.

Det skriver Børsen.

Årsagen til det er, at man typisk starter ud med at behandle diabetespatienter med en pille. Ifølge Børsen er der over 400 mio. mennesker, der har diabetes, og heraf vurderes ca. 70 pct. at blive behandlet med en form for pille. I dag er det ikke et marked, Novo har adgang til. Det vil altså sige, at mængden af kunder protentielt kan blive tre gange så stor, hvis de praktiserende vil udskrive recepter på midlet til deres patienter, når diabetespillen bliver lanceret.

"Med diabetespillen er det en lidt anden salgssituation, end vi har været vant til, så det er vigtigt, at vi forstår, hvordan det er anderledes og kan adressere det på en måde, så vi får ændret adfærden blandt de praktiserende læger," siger Lars Fruergaard Jørgensen, adm. direktør i Novo Nordisk, til Børsen.

Om den planlagte lancering sker til tiden, afhænger ifølge mediet af, om de amerikanske sundhedsmyndigheder (FDA) godkender midlet i sin afgørelse 20. september 2019.

Novo vokser hurtigere uden for USA

Novo siger tak – medarbejdere får aktier for 25.000 kr. hver

Fruergaard skruer op for udgifterne: "Vi vil investere i både forskning og markedsføring" 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier