MedWatch

NGO revser farmaindustrien for ikke at investere nok i forskning og udvikling

En amerikansk interesseorganisation er fortørnet over, at medicinalindustrien i landet ifølge en ny undersøgelse kun bruger i gennemsnit 22 pct. af sin omsætning på forskning og udvikling.

Foto: Amgen/PR

Selskaber i medicinalindustrien bruger ikke nok penge på forskning og udvikling af nye lægemidler set i lyset af de enorme summer, som de selvsamme selskaber omsætter for.

Det mener interesseorganisationen Campaign for Sustainable Rx Pricing (CSRxP) ifølge mediet Stat News.

CSRxP har fået udarbejdet en rapport, som viser, at de ti største medicinalselskaber i USA i snit brugte 22 pct. af deres omsætning på forskning og udvikling i 2017, og det imponerer ikke.

"Det er en virkelig vigtig kontekst, som ofte ikke er en del af debatten, at vide ikke bare hvor meget industrien faktisk bruger på F&U, men hvordan det tal ser ud i forhold til, hvad de bruger på alt mulig andet - ting, som ikke har noget at gøre med at opfinde og innovere nye behandlinger eller at hjælpe patienter," siger en talsperson for CSRxP til mediet.

Rapporten viser også, at medicinalselskabernes profit lå omkring 18 pct. af omsætningen i 2017 i gennemsnit, mens de brugte 19 pct. af omsætningen på markedsføring, promovering og reklame det år.

Hos den amerikanske brancheorganisation for medicinalindustrien, PhRMA, giver man ikke meget for kritikken.

"De 22 pct., de kritiserer os for at bruge på F&U, er absurd, eftersom vores industri investerer mere i F&U som en procentdel af salget end alle andre produktionsindustrier," skriver en talsperson for PhRMA til Stat News i et skriftligt svar på kritikken.

Det selskab i USA, der brugte mest på F&U i 2017, var Celgene, som sendte 46 pct. af sin omsætning videre til det område. I den anden ende af skalaen finder man Gilead Sciences og Pfizer, som kun brugte omkring 14-15 pct.

En nylig undersøgelse foretaget af MedWatch har vist, at Novo Nordisk brugte 13 pct. af omsætnigen på F&U i 2018, mens Lundbeck brugte 18 pct.

Novo Nordisk og Lundbeck har skruet ned for forskningsintensiteten

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier