MedWatch

Sanofis salg af diabetesmidler faldt med 6,9 pct. i første kvartal

Prispresset på diabetesmidler sætter et tydeligt aftryk i regnskabsbøgerne hos Sanofi.

Foto: Robert Pratta/Reuters

Prispresset på diabetesmidler kan for alvor ses i regnskabet for franske Sanofi, der er konkurrent til Novo Nordisk på området. Salget faldt i denne kategori med 6,9 pct. til 1294 mio. euro i de første tre måneder af 2019 sammenlignet med perioden sidste år.

Det fremgår af den franske medicinalkoncerns regnskab for første kvartal.

Det er et lavere salg af insulinet Lantus og afløseren Toujeo i USA, der presser indtjeningen her. I første kvartal lå det samlede amerikanske salg af diabetesmidler 22,8 pct. lavere i forhold til perioden sidste år og indbragte samlet 445 mio. euro, fremgår det af regnskabet.

På de europæiske markeder faldt salget med 5,6 pct. til 305 mio. euro, mens det steg med 15,3 pct. på udviklingsmarkederne til 445 mio. euro.

I første kvartal solgte Sanofi for 774 mio. euro globalt, hvilket er 17,2 pct. lavere end i første kvartal 2018. Alene i USA faldt salget med 36,6 pct. på grund af lavere priser.

Omvendt steg salget af Toujeo på det amerikanske marked med 5,6 pct. i USA til 211 mio. euro.

Den samlede omsætning i Sanofi steg med 6,2 pct. i forhold til første kvartal sidste år og landede på 8,39 mia. euro. Det var højere end analytikernes forventning på 2,78 mia. euro ifølge et estimat indsamlet af Bloomberg News.

Mere fra MedWatch

Læs også

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier