MedWatch

Stilfærdigt medicinfirma fra Amager sparker døren ind til USA - lancerer kæmpe salgshåb

Det Novo-ejede antibiotikafirma Xellia Pharmaceuticals har fået FDA-godkendt sit første egenudviklede produkt og forventer en salgsvækst på 400 mio. kr. alene i år. Direktør taler om et "Xellia 2.0," og flere nye produkter er på tegnebrættet.

Carl-Åke Carlsson, adm. direktør i Xellia Pharmaceuticals. Foto: Xellia Pharmaceuticals

Den anonyme antibiotikaproducent Xellia Pharmaceuticals og dens 1650 ansatte er færdig med at leve en tavs tilværelse på Amager og bryder nu ud som fuldbyrdet, nytænkende og hastigt voksende medicinalselskab.

Xellia, der har en mere end 100 år lang historie bag sig, og som har levet af at producere aktivstoffer til medicinalselskaber, har fået godkendt sit første egenudviklede produkt af de amerikanske lægemiddelmyndigheder, FDA. Og det vil medføre kraftig salgsvækst, forventer firmaet.

"2019 bliver et fantastisk år. Både på toplinjen og driftsindtjeningen. Vi forventer over 20 pct. vækst i omsætningen," siger norske Carl-Åke Carlsson, der er adm. direktør i Xellia.

Sidste år leverede Xellia en omsætning på 2,08 mia. kr., hvilket betyder, at selskabet forventer at score mindst 400 mio. kr. ekstra i år.

Carl-Åke Carlsson kalder det "fantastisk" og "prestigefyldt," at selskabet har landet sin første FDA-godkendelse af et egenudviklet produkt, og siger samtidig, at der er tale om et nyt kapitel for virksomheden.

"Vi kalder det her for Xellia 2.0," siger han.

Forandrer markedet

Xellias nye produkt er en omformulering af et ældre antibiotikum ved navn vancomycin, som benyttes mod MRSA, blodforgiftning og infektioner i hjertet, knoglerne, huden og lungerne.

For første gang har Xellia været i stand til at levere produktet færdigblandet i en infusionspose, som kan ligge på hylden og være klar til brug på de amerikanske hospitaler.

Normalt skal vancomycin i pulverform ellers opblandes i en vandig opløsning, inden det er brugbart, hvorefter det skal fyldes i en infusionspose. Det kræver hospitalsressourcer og medfører som alt andet en risiko for menneskelige fejl.

Det har taget lang tid og har kostet en hel del penge, men det kommer til at blive rigtig godt.

Carl-Åke Carlsson, adm. direktør i Xellia Pharmaceuticals

Selskabet satser derfor på at kapre det amerikanske marked med sikkerhed og let anvendelighed.

"Vi har lavet et produkt, hvor alt er samlet og klar til brug. Det har taget lang tid og har kostet en hel del penge, men det kommer til at blive rigtig godt. Vi forventer, at det over tid vil det ændre det amerikanske vancomycin-marked og den måde, hvorpå den type produkter bliver brugt på hospitalerne," siger Carl-Åke Carlsson.

Andre har prøvet - og fejlet

Det kan lyde som en letkøbt opfindelse at udvikle en færdigblanding af vancomycin, men det er bestemt ikke tilfældet, siger Carl-Åke Carlsson.

"Projektet var ikke enkelt. Vi har forsøgt tidligere, og mange af vores kunder, som køber vancomycin som aktivstof, har også tidligere forsøgt," siger han.

Udfordringen var, at vancomycin holder sig dårligt, så snart det kommer i vand. Stoffet bliver ustabilt og skal anvendes med det samme eller smides ud.

Derfor skulle Xellia finde en måde at gøre vancomycin stabilt og holdbart ved stuetemperatur så længe, at det kan indgå i sundhedssystemets forsyningskæde.

Xellia Cleveland_01.jpg
Xellia har en fabrik i Cleveland i delstaten Ohio i USA (billedet), som skal producere selskabets nye produkter, og som selskabet derfor investerer tungt i . Tidligere på måneden solgte Xellia sin anden amerikanske fabrik i Raleigh i delstaten North Carolina. Foto: Xellia

"Vi har været nødt til at være vældig kreative i forhold til de hjælpestoffer, vi har puttet sammen med vancomycin," siger Carl-Åke Carlsson.

Blandt andet har Xellia fået FDA-godkendt et helt nyt hjælpestof, som ikke tidligere har været benyttet i medicinske produkter, fortæller Carl-Åke Carlsson.

Flere produkter på vej

Xellia lancerer sin færdigblanding af vancomycin i USA til april og har fået et 20-årigt patent på produktet.

Derefter står 40 nyansatte, amerikanske sælgere klar til at skubbe produktet ud på hospitalerne, hvor Carl-Åke Carlsson tror på, at en betydelig del af det nuværende vancomycinforbrug over tid vil blive erstattet med selskabets færdigblanding.

Derudover er Xellia allerede nu begyndt at arbejde på de næste, egenudviklede, færdigblandede produkter, som følger den samme formular, som selskabet har brugt på vancomycin..

"Vi laver flere varianter og styrker af vancomycin, og så har vi en pipeline af andre infektionsmidler under udvikling bygget på samme princip om at tage dem fra et pulver til et ready-to-use premix," siger Carl-Åke Carlsson.

Og topchefen barsler også med større planer på lang sigt.

"Vi skal også tænke over, hvad der er den næste generation for Xellia. Sandsynligvis vil vi begynde at tænke i unmet medical needs," siger Carl-Åke Carlsson.

Specifikt nævner direktøren, at Xellia kan være de første, der benytter kendte stoffer mod hidtil ubehandlede sygdomme.

"Der findes en række områder, hvor man ved, at visse stoffer egentlig fungerer, men hvor der ikke er nogen behandling. Måske fordi man ikke kan levere stoffet til infektionsområdet eller få det til at blive længe nok ved infektionen. Det er et logisk sted for os at tage fat," siger Carl-Åke Carlsson.

"You don't know us but you've used our products"

Xellia har mere end 100 års historie bag sig, da selskabet udspringer af det norske Apothekernes Laboratorium fra 1903 og danske Dumex, som blev stiftet af den nu fallerede danske erhvervskæmpe Østasiatisk Kompagni lige efter Anden Verdenskrig.

Siden da har Xellia under forskellige afskygninger og navne produceret aktivstoffer til større medicinalfirmaers antiobiotikaprodukter og har blandt andet haft Pfizer som kunde siden 1950'erne.

Den lange historie har været en klar fordel for Xellia i selskabets nylige kontakt med de amerikanske sundhedsmyndigheder, fortæller Carl-Åke Carlsson.

"I vores amerikanske marketingmateriale skrev vi 'you don't know us but you've used our products,'" fortæller Carl-Åke Carlsson.

"Vi har en compliancehistorie, som vi sælger," siger han.

Xellia_Copenhagen.jpg
Xellia har siden Anden Verdenskrig produceret aktivstoffer til antibiotika under forskellige navne og afskygninger, indtil det blev et selvstændigt firma i 2008. Billedet her er fra selskabets fabrik på Amager. Foto: Xellia

I 2013 blev Xellia opkøbt af Novo-ejeren Novo Holdings, som betalte 4 mia. kr. for selskabet, der året efter kvitterede med et underskud på 385 mio. kr.

Det skyldtes, at selskabet tog en nedskrivning efter et fejlslagent forsøg på at udvikle generiske antibiotikaprodukter, som Novo Holdings var med til at stoppe til fordel for en ny strategi, som lød på, at Xellia skulle producere sine egne, nytænkende produkter.

"Novo skubbede på og sagde, at vi ikke skulle tænke bredt, men dybt. De sagde, at vi skulle blive super dygtige inden for antiinfektionsmidler og forstå alt fra aktivstoffer til færdigvarer, og hvad man kan lave inden for det," fortæller Carl-Åke Carlsson.

Han er ikke i tvivl om, at det var den rigtige beslutning.

"Du lærer jo værdien af at have mennesker med den rigtige baggrund og den rigtige kompetence i virksomheden og ikke tro, at man kan klare alting selv," siger Carl-Åke Carlsson.

Hastig salgsfremgang

Mandag kunne Xellia over for MedWatch præsentere et årsregnskab med en omsætning på 2,08 mia. kr., hvilket er mere end dobbelt så højt som i rædselsåret 2014.

Årsregnskabet bød også på et underskud på 117 mio. kr., hvilket er bedre end 2014 men værre end 2017's overskud på 91 mio. kr.

Nedgangen skyldes ifølge Carl-Åke Carlsson en regnskabsteknisk ændring i den måde, selskabet opgør sine investeringer i forskning og udvikling, hvilket har ført til en nedskrivning på 183 mio. kr.

Samtidig har selskabet oprettet sin amerikanske salgsorganisation i 2018 og har investeret kraftigt i en oprustning af sin fabrik i Cleveland i delstaten Ohio i USA, som skal producere de nye færdigblandinger.

Selskabet er derfor tilfreds med regnskabet og forventer betydelig fremgang i både omsætning og overskud i 2019.

Novo-ejede Xellia gør klar til at lancere egne produkter: "Det har været en lang rejse"

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier