MedWatch

Medicinalfirmaer skrotter midler i stor stil: Omkostninger er blevet for store

Verdens største medicinalselskaber lukker programmer ned i deres forskningsafdelinger som sjældent set før, for omkostningerne har vokset sig så store, at selskaberne skal satse smalt og ikke bredt. Og det er en trend, som også Novo Nordisk er med på.

Foto: Colourbox

Siden Mene Pangalos trådte til som forskningschef i Astrazeneca for otte år siden har han lukket cirka halvdelen af selskabets pipeline-projekter ned, og han er langt fra alene.

For forskningsprogrammerne er efterhånden så dyre, at mange af dem ikke nødvendigvis repræsenterer flere chancer for succes, men mere et dræn på ressourcerne.

Det skriver Bloomberg.

"Fundamentalt set handler det om at være skånselsløs i sin beslutningsproces," siger Mene Pangalos til Bloomberg.

Behovet for at mindske ressourceforbruget kommer sig også af, at myndigheder, forsikringsselskaber og deslige ikke længere er villige til at betale så høje priser, som de tidligere har gjort.

Det bliver derfor også sværere at indtjene de 2 mia. dollar, som et nyt lægemiddel gennemsnitligt koster at udvikle. Som sådan er en indsnævring af pipelinen i stigende grad også noget, som investorer kigger efter.

Hos Novo Nordisk noterer forskningschef Mads Krogsgaard Thomsen sig også, at en del af betalernes modstand mod de højere priser kommer sig af, at farma ofte kun leverer mindre forbedringer på eksisterende behandlinger.

Det er også årsagen til, at selskabet har lagt ti forskellige insulinprogrammer ned og retter sit fokus mere over mod at finde helt nye tilgange til behandlingen af diabetes og fedme. "Det skal være banebrydende innovation," siger han.

Astrazeneca åbner forskningscenter sammen med verdens førende kræftorganisation

GSK-topchef rydder ud i ledelsen og laboratorierne i jagt på afkast

Novo Nordisk og Eli Lilly satser på kombinationer mod diabetes og fedme 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier