MedWatch

Lægemiddelindustriens etiske nævn vil lave guideline for markedsføring

Etisk Nævn for Lægemiddelindustrien vil lave en vejledning til, hvad medicianselskaberne må eller ikke må, når det kommer til brug af dokumentation og referencer i markedsføringen.

Foto: Thomas Borberg/POLFOTO/arkiv

I et forsøg på at komme tvivlen til livs, når det kommer til hvilke informationer, som lægemiddelindustrien må bruge i deres markedsføringen, har industriens etiske nævn (ENLI – Etisk Nævn for Lægemiddelindustrien) besluttet sig for at udarbejde en vejledning til medlemmerne.

Det skriver Dagens Pharma.

Vejledningen kommer efter at ENLI har modtaget en hel del tvivlsspørgsmål fra lægemiddelvirksomhederne, særligt i forhold til, hvordan de må anvende videnskabelige data eller behandlingsmæssige afgørelser i markedsføringen. Derfor vil ENLI nu fremlægge en række konkrete eksempler, som kan synliggøre både problematikken og løsningsforslagene, siger Rikke Bækgaard Thomassen, sekretariatschef i ENLI.

”Som udgangspunkt må de bruge deres produktresumeer og videnskabelige studier, der er peer-reviewed og publiceret i uafhængige og videnskabelige journaler som dokumentation for anprisning af deres lægemidler. Men der kan opstå tvivl, når en vejledning eller en artikel er lavet i en videnskabelig kontekst, men bliver brugt i en reklamemæssig kontekst, hvor formålet er et helt andet,” forklarer hun.

Tvivlsområder kan blandt andet være, hvordan en virksomhed må bruge en vejledning fra et medicinsk selskab, som har nævnt selskabernes præparater. Især har Medicinrådets anbefalinger givet anledning til hovedbrud blandt selskaberne. ENLI opfordrer nu medlemsvirksomhederne til at indsende deres tvivlsspørgsmål, så de kan bruges som eksempler i den nye vejledning.

Medicinalindustriens vagthund forbyder Novo-reklame efter ny klage fra Sanofi

Sociale medier skaber stadig hovedbrud for ansatte i medicinalindustrien

Medicinalindustriens vagthund hilser afgørelse fra Lægemiddelstyrelsen velkommen 

Mere fra MedWatch

Coloplasts nye skattedetaljer viser enorme nationale forskelle - Danmark blandt de laveste skatteopkrævere

Mens Coloplast betaler godt 20 pct. i effektiv skattesats herhjemme, lægger medicoselskabet næsten 40 pct. i skatteposen af sit overskud i Frankrig, viser nye detaljerede skatteoplysninger fra virksomheden. Størstedelen af medicoselskabets ansatte arbejder i Ungarn, hvor firmaet også betaler den laveste selskabsskat på bare 15 pct, men produktionen er lagt i landet af en række andre årsager, fortæller Coloplast.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier