MedWatch

Medicinpriserne skal med i de amerikanske tv-reklamer

De amerikanske sundhedsmyndigheder foreslår nu, at tv-reklamer for medicin skal inkludere listeprisen. Det er et forslag, som møder stor modstand fra medicinalindustriens interesseorganisation.

Foto: Screenshot

Når tv-reklamer fra medicinalindustrien fremover ruller over skærmen på de amerikanske tv’er, skal det inkludere prisen på det lægemiddel, der reklameres for, hvis prisen er højere end 35 dollar for en måneds behandling. I hvert fald hvis det står til de amerikanske sundhedsmyndigheder.

Det skriver Bloomberg.

Forslaget er en del af en større plan fra det Hvide Hus, som skal prøve at dæmpe priserne på receptpligtig medicin.

Medicinalindustrien er med det samme begyndt at slå ud efter forslaget, og hævder, at prisoplysningen uden kontekst vil være forvirrende for forbrugerne. De mener, at det vil være mere retvisende at oplyse den reeelle omkostning for patienten. Interesseorganisationen Pharmaceutical Research and Manufacturers of America (Phrma) går ligefrem så vidt som at sige, at reglen truer ytringsfriheden (det såkaldte first amendment) på grund af vilkårene for såkaldt ”tvungen” tale.

Sundhedsminister Alex Azar, en tidligere chef i medicinalvirksomheden Eli Lilly siger dog, at man er klar til at gå endnu hårdere til værks i forsøget på at nedbringe medicinpriserne, end der oprindeligt blev lagt op til i planen.

Reklamebudgettet er vokset

Den amerikanske medicinalindustri bruger enorme summer på tv-reklamer for deres lægemidler hvert år – USA er et af få lande, hvor den slags reklamer er tilladt.

Ifølge en artikel fra FiercePharma er der for de mest reklamerede lægemidler allerede blevet brugt 1,19 mia. dollar (7,6 mia. kr.) i årets første ni måneder. Det svarer til en stigning på 12 pct. I august alene har Novo Nordisks konkurrent Eli Lilly brugt mere end 20 mio. dollar alene på reklamer for sine diabetesmidler Trulicity og Jardiance.

I alt er der omkring 70 lægemidler, som der er blevet reklameret for på amerikansk tv i år. Samlet set har medicinalindustrien smidt 2,81 mia. dollar i tv-reklamer for dem, hvad der svarer til en stigning på 11 pct.

Novo Nordisk brugte næsten 100 mio på tv-reklamer for Ozempic i august

Novo brugte tocifret millionbeløb i juni på amerikansk tv-reklame

Luksusproblem: GSK dropper reklamer for vaccine efter overvældende efterspørgsel 

Mere fra MedWatch

Selvtests til skoleelever er på lager – nyt udbud sat i gang

Der ligger antigentests klar på lager fra tidligere indkøb, og de dækker i første omgang behovet for selvtests til skoleelever, som Regeringen og KL forleden besluttede skal supplere de kommunale skolers testindsats. En nyt udbud er netop skudt i gang for at dække efterspørgslen, når lagrene er tømte, oplyser styrelse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier