MedWatch

Novo Nordisk laver chatbot til diabetikere

Apple har Siri, Amazon har Alexa og Novo Nordisk har Sophia - en chatbot lavet specifikt til diabetikere.

Foto: Ritzau Scanpix/Liselotte Sabroe

Novo Nordisk annoncerede tidligere på ugen, at man vil øge sit fokus på nye teknologiske muligheder som kunstig intelligens i sin forskning og udvikling - en beslutning, der nu og her koster 400 arbejdspladser primært i Danmark.

Men det er ikke kun i F&U-afdelingen, at den danske medicinalkoncern er begyndt at implementere kunstig intelligens.

Det spiller nemlig også en fremtrædende rolle i Novos nyeste tiltag gennem sin onlineplatform Cornerstones4Care, hvor man har tidligere i år lancerede en såkaldt chatbot i stil med f. eks. Apples Siri og Amazon Alexa.

Det skriver Fiercepharma.

Novo Nordisks chabot, Sophia, er lavet specifikt til folk med diabetes, og den er visuelt repræsenteret som en smilende kvinde klar til at svare på folks spørgsmål på hjemmesiden Cornerstones4care.com og i appen af samme navn, som man lancerede i 2011 i samarbejde med selskabet Glooko.

Gennem platformen kan diabetikere blandt andet få hjælp til at overvåge deres blodsukker og plalægge deres måltider, ligesom medarbejdere står klar med support i dagtimerne.

Men ifølge Amy West, der har ansvaret for patient marketing & digital health i Novo Nordisks amerikanske afdeling, opdagede man en stigning i onlinetrafik på hjemmesiden om natten.

Derfor lancerede man i april Sophia, som nu har haft 11.000 samtaler med patienter og er blevet stillet mere end 27.000 spørgsmål, skriver mediet.

Novo-direktør om fyringer: Det er en digital transformation 

Digitalt økosystem skal give Novo Nordisk kommercielle fordele 

Novo når første milepæl i digital satsning 

Novos app-partner godkendt af FDA 

Novo-formand svarer på digital-kritik: Vi er ikke tabt bag en vogn 

Mere fra MedWatch

Headhunter: Afgående Leo-boss var et flop

Det var et fejlskud at ansætte Catherine Mazzacco som adm. direktør for Leo Pharma, vurderer headhunter, der ser afgangen som et naturligt skridt forud for børsnoteringen af Leo Pharma. Til at styre den proces i mål vil bestyrelsen efter alt at dømme skulle til udlandet for at finde den rette profil, lyder det videre.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier