MedWatch

Bernstein: Der er store vækstmulighed for Novo Nordisk i Kina

En analytiker fra Bernstein ser ganske gode muligheder for vækst i Kina for Novo Nordisk, særligt grundet det danske selskabs stærke position på GLP-1-området. Han forventer, at det kinesiske salg næsten fordobles i 2025.

Foto: Novo Nordisk / PR

En analytiker fra Bernstein forventer, at Novo Nordisk vil øge sin omsætning på det enorme kinesiske marked betydeligt i de kommende år.

Det skriver Fiercepharma.

En fjerdedel af alle diabetikere i verden bor i Kina, og mens markedet værdimæssigt endnu ikke er på linje med f. eks. USA, så er der altså enorme vækstmuligheder på området i takt med, at markedet bliver åbnet yderligere op for udenlandske aktører og nye lægemiddelklasser.

Novo er allerede markedsleder i Kina, men det er fortsat kun 11 pct. af selskabets samlede salg, der hentes her. Og sådan har det været siden 2014, bemlærker mediet.

Bernsteins Wimal Kapadia, som følger Novo Nordisk, forventer dog at det ændrer sig, og han ser den kinesiske omsætning løfte sig fra 10,5 mia. kr. til 19 mia. kr. i 2025.

Den udvikling vil primært være drevet af vækst i den såkaldte GLP-1-klasse, hvor Novo står stærkt med guldægget Victoza og det nye væksthåb Ozempic. På nuværende tidspunkt tegner den klasse sig dog kun for 1 pct. af markedet i Kina mod 14 pct. i USA.

"Kort sagt er der masser af plads til vækst og GLP-1-pipelinen indikerer, at andre selskaber også ser det potentiale, hvilket kan betyde øget konkurrence," skriver Wimal Kapadia i en analyse.

Novo og Ferring ser store muligheder i Kina efter sundhedsreform 

Novo Nordisk henter ny Kina-chef hos ærkerival 

Fransk diabetesselskab udvider kinesisk alliance 

Novo-rival indgår diabetessamarbejde i Kina 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier