MedWatch

Merck-fiasko lover ikke godt for ny klasse af Alzheimers-midler

Strategien bag den nye klasse af Alzheimers midler kendt som BACE, som er baseret på Lundbeckfonden-belønnet forskning, ser efter en række fiaskoer hos Merck ikke længere ud til at holde vand, lyder det i en ny artikel i New England Journal of Medicine.

Foto: Colourbox

Det lover ikke godt for Eli Lilly, AstraZeneca, Biogen og Eisais nye lægemiddelkandidater mod Alzheimers sygdom inden for den nye klasse af midler kendt under navnet BACE.

For i en ny artikel i New England Journal of Medicine, samler Merck op på sine egne fiaskoer med deres middel af denne type, verubecestat, og konklusionen er ikke optimistisk.

Det skriver Endpoints.

Ideen bag BACE er sådan set rimelig enkel. Ved at afskære tilgangen af amyloid beta til hjernen kan man lukke af for, hvad mange mener er årsagen til sygdommen. Så langt så godt, men i den nye artikel konkluderer forskere, at når først de kliniske symptomer er tilstede, er skaden i hjernen hos patienter med Alzheimers allerede for stor til at kunne behandles med BACE-kandidater – altså skal man måske sætte ind præsymptomatisk for effekt.

Om end forskerne også åbner muligheden for, at amyloid-hypotesen måske ligefrem kan være forfejlet.

På trods af de hidtidige fiaskoer med BACE-midlerne, er teknologien ikke helt opgivet endnu. Nogle selskaber mener, at en optimering af processen kan være vejen frem, mens andre mener, at kombinationsbehandling indeholder muligheder.

Bag opdagelsen af blandt amyloid beta og tau-proteiners betydning for udviklingen af Alzheimers står især fire forskere, der i næste uge gæster Danmark for at modtage Lundbeckfondens Brain Prize.

De vil sammen modtage 1 mio. euro for deres opdagelser.

To nye Alzheimers-håb rykker mod klinikken

Selskaber flopper på stribe: Derfor er gåden om Alzheimers stadig uløst

FDA vil lette vejen til markedet for medicin mod Alzheimers 

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier