MedWatch

Novo-konkurrent: Oral semaglutid vil næppe dæmpe vores vækst

Tyske Boehringer Ingelheim frygter ikke Novo Nordisks GLP 1-analog i tabletform, også kendt som oral semaglutid. Han mener, at selskabets egen diabetespille vil fortsætte sit vokseværk trods udfordreren fra Novo.

Allan Hillgrove, koncerndirektør og chef for Boehringer Ingelheims division for lægemidler. | Foto: Boehringer Ingelheim

Novo Nordisks kommende diabetestablet og potentielle storsællert, oral semaglutid, vil næppe få væsentlig indvirkning på salget hos Novos tyske konkurrent på diabetesmarkedet, Boehringer Ingelheim.

Det vurderer Allan Hillgrove, koncerndirektør og chef for Boehringer Ingelheims division for lægemidler, under et interview i selskabets hovedkvarter.

Han mener, at Boehringer vil kunne fortsætte sit vokseværk i tabletsegmentet, især med sin diabetespille i SGLT-2-klassen, Jardiance, selv om Novo om få år potentielt kommer med en nyskabelse på tabletmarkedet - en tabletudgave af selskabets GLP-1-analog, Semaglutid.

"På et eller tidspunkt vil der komme oral GLP-1, og vi har stadig ikke set data, men oplevelsen med Jardiance og SGLT-2 er generelt ret god," siger Allan Hillgrove og uddyber:

"Jeg tror, at GLP-1 (tabletter, red.) med sikkerhed vil få sin andel af markedet, og jeg tror, at GLP-1 vil få succes. Men jeg tror ikke, at det vil få en væsentlig indflydelse på udviklingen af SGLT-2-klassen. Jeg tror, at den fortsat vil vokse."

To- og trecifret vækst

Boehringer øgede sidste år salget af sin diabetespille i DPP-4-klassen, Trajenta, med 18 pct. til 1,3 mia. euro. Det var dog Jardiance, der skilte sig ud med en salgsfremgang på 133 pct. til lige over 1 mia. euro.

Den kraftige vækst for Jardiance var ifølge Allan Hillgrove især drevet af, at myndighederne i USA og Europa har anerkendt data, der viser, at Jardiance ud over at regulere blodsukkeret også reducerer risikoen for hjerte-kar-død hos voksne patienter med type 2-diabetes.

"Når man tænker på, at omkring halvdelen eller mere end halvdelen af diabetikerne, alt efter hvilken undersøgelse man ser på, dør fra hjerte-kar-sygdom, så tror, jeg at reduktionen i hjerte-kar-død med 38 pct. (med jardiance, red.) betød noget og førte til den stærke vækst," siger han.

Plads til flere

For Allan Hillgrove er der ikke heller ikke tale om et enten eller i forhold til SGLT-2 og GLP-1, men et både og.

"Vi ser fortsat en del patienter, der er underbehandlede, og ser du på hjerte-kar-effekten og blodsukkereffekten og vægttabet, der er forbundet med at bruge Jardiance, samt det faktum at diabetesmarkedet fortsætter med at vokse, så vil jeg tro, at der rigeligt med patienter til alle," siger Allan Hillgrove.

I Sydbank spår analytiker Søren Løntoft Hansen et salgspotentiale for Novos orale semaglutid på omkring 30 mia. kr. Og det vil godt kunne nås, selv om Novos pille ikke gør indhug i Boehringers vækst, meneranalytikeren, der i øvrigt ligesom Boehringer spår fremgang til alle de tre tabletklasser.

Tager man eksempelvis udgangspunkt i det amerikanske marked, er der ifølge Søren Løntoft Hansen i dag 17 mio. amerikanere, der tager tabletter, svarende til 70-75 pct. af patientpopulationen. Det tal venter han vokser til 26-27 mio. amerikanere i 2030.

"Så til trods for lanceringen af oral Sema, vil der efter min vurdering fortsat være mulighed for vækst for de nye tabletklasser, især SGLT-2, fordi markedet udvider sig," siger Sydbank-analytikeren.

Han venter i øvrigt, at Novo vil lancere oral semaglutid til en relativt høj pris, hvilket vil begrænse markedsandelen.

"Men hvis vi antager, at det amerikanske marked vil være primærmarked for oral semaglutid og vil udgøre 70 pct. af det globale marked, og hvis vi antager begrænsede listeprisstigninger og øget prispres i GLP-1 segmentet (større rabatter) fremadrettet, skal Novo med oral semaglutid blot tage 3 pct. af de estimerede 26-27 mio. amerikanere på tabletter i 2030 for at nå et topsalg på de 30 mia. kr.," vurderer Søren Løntoft Hansen.

Da Novo i februar offentliggjorde det første af flere fase 3-studier med oral semaglutid, glædede Novos forsknings- og udviklingsdirektør, Mads Krogsgaard Thomsen, sig over, at oral semaglutid tilsyneladende giver en større blodsukkersænkende effekt end andre diabetespiller, såsom SGLT-2 og DPP-4.

Endnu har Novo dog ikke data fra sammenligningsstudierne, der skal vise, om oral Semaglutid reelt slår Boehringers Jardiance og den mest-benyttede DPP-4-hæmmer på markedet, Januvia, fra Merck. Data er dog på vej.

"Det her gør, at jeg har en ganske god tro på, at vi i de næste studier, hvor vi skal vise, at vi er "superior" (giver statistisk signifikante fordele, red.) i forhold til både Jardiance og Januvia, bør kunne nå målet. Det er det, studierne er designet og statistisk bygget op til," sagde Mads Krogsgaard Thomsen i februar til Ritzau Finans.

Novo vil i løbet af 2018 offentliggøre data fra de sidste ni af ti studier i fase 3-programmet med oral Semaglutid. En lancering vil om alt går vel kunne komme på tale i 2020.

Stor vækst i diabetessalg hos Boehringer  

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier