MedWatch

Sanofi sænker priserne og går til angreb på Amgen

Bevæbnet med nye studiedata og en halveret pris er Sanofi klar til endnu en magtkamp med Amgen om markedet for kolesterolsænkende midler.

Foto: Amgen PR

I et forsøg på at tilrage sig mere af markedet for ny kolesterolmedicin, har Sanofi og datterselskabet Regeneron taget usædvanlige metoder i brug.

Selskabet har nemlig sænket prisen på sit middel i klassen af de såkaldte PCSK9-hæmmere, Praluent. Prisen skal gå fra omkring 14.000 dollars for et års behandling til mellem 4500-8000 dollars. Kombineret med en række nye studiedata, skal den lavere pris bruges til at udkonkurrere sin hidtil eneste seriøse rival på området, Amgens Repatha.

Det skriver Bloomberg.

PCSK9-området var udset til at blive en af de helt store nye, blockbustere, da midlerne blev lanceret tilbage i 2015, men det viste sig hurtigt, at hverken Praluent eller Repatha var i stand til skubbe standardbehandlingen med statiner ud på en sidelinje. Så markedet har vist sig væsentligt mindre end forventet, hvilket har fået Sanofi og Amgen til at gå i kødet på hinanden i kampen om patienterne. Alligevel har begge midler vist sig som kommercielle skuffelser.

De nye studiedata som Sanofi fremlægger viser en fordel ved brugen af Praluent, når det kommer til dødelighed og antallet af hjertetilfælde. Håbet er, at det sammen med prisen, kan tage mere af markedet fra Amgen, end de tidligere eksperimenter med andre prismodeller har kunnet.

Sanofi får fjernet salgsblokade

Amgen kan markedsføre kolesterolmiddel mod hjertetilfælde

Amgen slår nyt slag for kommerciel skuffelse

Amgen lover fuld tilfredshed eller pengene tilbage

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier