MedWatch

Genmab-partner gav mere end 90 mia. kr. i rabatter i 2017

Johnson & Johnson, der markedsfører danske Genmabs milliardmiddel Darzalex, har i 2017 givet rabatter på mere end 90 mia. kr. på sine lægemidler på det amerikanske marked. Det har ført til en negativ prisudvikling.

medicin, pris, penge, betaling, køb, piller
Foto: Colourbox

Det er ikke nogen hemmelighed, at der er kommet pres på priserne på lægemidler i USA i de senere år. Og det får man også at mærke, selvom man hedder Johnson & Johnson og er verdens største life science-koncern.

I 2017 har life science-kæmpen nemlig været tvunget til at tilbyde rabatter til amerikanske betalere på hele 15 mia. dollars, eller godt 90 mia. kr., for at opnå dækning af sine lægemidler, som blandt andet tæller det Genmab-udviklede kræftmiddel Darzalex.

Det viser selskabets "transparency report" for medicinalarmen Janssen, som blev offentliggjort i den forgangne uge.

Så selvom de officielle listepriser på selskabets lægemidler steg med gennemsnitligt 8,1 pct. sidste år, er de endelige priser, som man har fået for produkterne efter rabatter er fratrukket faldet med 4,6 pct. i gennemsnit. Det er eneste gang inden for de seneste fem år, at nettopriserne er faldet.

"Det vidner om det konkurrenceniveau, der er på det amerikanske marked," siger Joaquin Duato, som står i spidsen for J&J's medicinalforretning, i et interview med MarketWatch.

Selskabets amerikanske lægemiddelforretning klarede sig dog alligevel ganske stabilt sidste år med en vækst på 6,7 pct. til 21,5 mia. dollars. Men ifølge Joaquin Duato skyldes det udelukkende volumenvækst.

J&J er langt fra den eneste aktør, der bliver presset på priserne på det amerikanske marked.

For nylig annoncerede Merck/MSD, at man havde set sine priser på lægemidler og vacciner i USA falde med 1,9 pct. efter rabatter, og danske Novo Nordisk afslørede for en måneds tid siden, at rabatter udgjorde 64,1 pct. af selskabets bruttosalg i USA, mod 59 pct. i 2016 og 56 pct. i 2015.

Novo Nordisk har sat ekstra fart under amerikanske rabatter i 2017

Novo-topchef om ny amerikansk sundhedsalliance: "Der er behov for forandring"

Novo: Øgede rabatter i USA er et vidnesbyrd om konkurrence

USA's største betaler vil lade medicinrabatter komme patienterne til gode

Indkøbsgigant i USA presser priser i bund: Mindste salgsløft til medicinalfirmaer i 24 år

Prisen på diabetesmidler slår bak hos USA's største indkøber

Forsiden lige nu

Analytikere: Ozempic udfordres af nye doser fra rival

Opdateret kl. 15:14: Eli Lilly har kan med højdosisudgaver af sin ugentlige GLP-1-analog, Trulicity, vise sig at blive en seriøs konkurrent til Novo Nordisks Ozempic, vurderer analytikere. Novo selv er ikke bekymret.

Rival-produkt overgår Novos guldæg i klinisk praksis

Data fra den virkelige verden viser, at GLP-1-analogen Trulicity fra Eli Lilly er mere effektiv end både Novo Nordisks Victoza og et produkt fra Astrazeneca. Samtidig har et andet studie vist lovende takter for højere doser af Eli Lillys produkt.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier