MedWatch

Novo retter fuldt fokus på hjertekarfordele i TV-reklamer for Victoza

Novo Nordisk vil udnytte fordelen i, at selskabets guldæg Victoza er det eneste diabeteslægemiddel i verden, som er godkendt til at nedbringe risikoen for slagtilfælde, hjerteanfald og hjertekardød. Og man har derfor lanceret to nye TV-spots i USA.

Foto: /Ritzau Scanpix/Søren Bidstrup/

Det danske medicinalselskab Novo Nordisk sætter nu ekstra fart under sin markedsføringsindsats for sit bedst sælgende lægemiddel, Victoza, på det amerikanske marked.

Det skriver FiercePharma.

Selskabet fik sidste efterår udvidet indlægssedlen for Victoza i USA, så det nu reflekterer de positive effekter GLP-1-analogen har på en række hjertekarkomplikationer.

Derfor kan man nu markedsføre lægemidlet på dets evne til at nedbringe risikoen for slagtilfælde, hjerteanfald og dødsfald på grund af kardiovaskulære komplikationer. Det er det eneste diabeteslægemiddel, der har den fordel på det amerikanske marked.

SGLT2-hæmmeren Jardiance fra Boehringer Ingelheim og Eli Llilly havde allerede inden Victoza fået medtaget kardiovaskulære fordele i sin indlægsseddel, men det dækker kun risikoen for kardiovaskulær død i USA.

I Europa, hvor Boehringer står for markedsføringen alene, er Jardiance dog indikeret til de tre samme kardiovaskulære hændelser, som Victoza.

Vil fortsætte momentum

Novo Nordisk har siden september 2017 lanceret TV-reklamer i USA, som fokuserer på henholdvis faren for hjertekarproblemer i patienter med type 2-diabetes og på fordelen ved at blive behandlet med Victoza i forhold til selvsamme.

Men i to nye reklamespots går Novo nu skridtet videre og fokuserer på de tre præcise hjertekarindikationer, som det amerikanske lægemiddelagentur, FDA, har godkendt midlet i - nemlig til at forebygge slagtilfælde, hjerteanfald og kardiovaskulær død.

Vi fortsætter det gode momentum for Victoza i 2018 med vores 'Change the Course"-TV-kampagne."

Ed Cinca, VP for Novo's GLP-1-portefølje i USA.

"Vi fortsætter det gode momentum for Victoza i 2018 med vores "Change the Course"-TV-kampagne. Der er stadig et vigtigt behov for at oplyse om sammenhængen mellem type 2-diabetes og hjertekarsygdom," skriver Ed Cinca, VP for Novo's GLP-1-portefølje i USA, i en e-mail til FiercePharma.

Ifølge data fra iSpot.tv har Novo Nordisk i de seneste 12 måneder brugt 123 mio. dollars, eller 745 mio. kr., på amerikanske TV-reklamer for Victoza. Til sammenligning har Lilly og Boehringer brugt 93 mio. dollars på reklamer for Jardiance i samme periode.

Novo Nordisks aggressive markedsføring af Victoza har taget fart siden label-opdateringen i september sidste år, og det har resulteret i, at man har stoppet det tab af markedsandele for midlet til Eli Lillys rivaliserende GLP-1-analog Trulicity, som ellers havde stået på i flere kvartaler.

Novo Nordisk og ærkerivalen intensiverer tv-kampen om amerikanske patienter 

Novo Nordisk skruer op for tv-annoncering og går med i tv-serie 

Novo har brugt en kvart milliard på Victoza-reklamer på to måneder 

Novo bruger 140 mio på tv-reklamer i USA 

Mere fra MedWatch

Selvtests til skoleelever er på lager – nyt udbud sat i gang

Der ligger antigentests klar på lager fra tidligere indkøb, og de dækker i første omgang behovet for selvtests til skoleelever, som Regeringen og KL forleden besluttede skal supplere de kommunale skolers testindsats. En nyt udbud er netop skudt i gang for at dække efterspørgslen, når lagrene er tømte, oplyser styrelse.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier