MedWatch

BMS køber del af rettigheder til Opdivo-kombination

Bristol-Myers Squibb betaler 11 mia. kr. for retten til 35 pct. af indtægterne fra middel i fase 1/2.

Foto: Bristol-Myers Squibb

Medicinalgiganten Bristol-Myers Squibb tror så meget på resultaterne af et igangværende samarbejde, at selskabet nu køber sig adgang til dele af rettighederne til eksperimentelt middel.

I en pressemeddelelse oplyser BMS således, at det for en forhåndsbetaling på 1,85 mia. dollars - ca. 11 mia. kr. - har sikret sig 35 pct. af de mulige globale indtægter fra salg af midlet NKTR-214, der er udviklet af Nektar Therapeutics.

Nektar Therapeutics er desuden berettiget til at modtage yderligere op mod 1,78 mia. (10,7 mia. kr.) i milepælsbetalinger i takt med den kliniske og kommercielle udvikling af NKTR-214, der er en immunterapi, der øger aktiviteten af både T-celler og andre immuncelle kendt som Natural Killer-celler (NK). Midlet retter sig mod proteinreceptorer kaldet CD122, som findes på overfladen af disse immunceller.

BMS og Nektar Therapeutics indgik allerede i september 2016 et samarbejde om at afprøve NKTR-214 i kombination med Opdivo (nivolumab), og det er dette samarbejde, der nu udvides, sådan at BMS har sikret sig de eksklusive rettigheder til den videre udvikling af midlet i kombination med Opdivo samt i kombination med Opdivo og Yervoy (ipilimumab) inden for 20 indikationer fordelt på ni forskellige tumortyper.

Pivotale studier inden for behandling af nyrekræft og modermærkekræft ventes at begynde medio 2018.

Opdivo er en såkaldt checkpointhæmmer, som hæmmer proteinet PD1 på overfladen af kroppens sygdomsbekæmpende T-celler. Det bevirker, at kræftcellerne ikke kan binde til T-cellerne via proteinliganden PD-L1. Dermed kan kræftcellerne ikke ”gemme” sig for T-cellerne, som får frit spil til at bekæmpe de syge celler.

BMS undersøger nye kombinationsmuligheder for Opdivo

Bristol-Myers Squibbs årsregnskab overrasker trods kæmpe skattesmæk

Forsiden lige nu

William Demant går mod trenden i jagt på fortsat vækst

Når storproducenten af høreapparater William Demant om få uger lancerer en stribe nye produkter, vil der være tale om nye tilbud til kunderne, der ellers går mod den globale trend, hvor høreapparatets elektronik placeres bag øret.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier