MedWatch

Fruergaard: Salget af nyt lægemiddelhåb skal passere 1 mia i år

Starten for Novo Nordisks nye guldæg, Ozempic, kommer til at være en dæmpet affære til at begynde med, men salget af midlet skal nå 1 mia. kr. i løbet af 2018.

Foto: /ritzau/AP/Novo Nordisk

Novo Nordisks lancering af sit nye ugentlige diabetes 2-middel, Ozempic, kommer indledningsvist til at ske for nedsat blus på det amerikanske marked.

Årsagen er, at der stadig mangler at blive indgået en del kontrakter med de store indkøbsforeninger, der står for sygekassernes indkøb og også rådgiver om, hvilke lægemidler, der skal være tilskudsberettigede.

Indsatsen vil dog blive skruet væsentligt op i løbet af året, i takt med at kontrakterne kommer i hus, og stadig flere amerikanere får adgang til Ozempic med tilskud.

I kroner og øre bliver lanceringen Novos dyreste nogensinde, og i år ét vil udgifterne også overstige indtægterne. Administrerende direktør Lars Fruergaard Jørgensen har dog sat sig et klart mål.

"Vi vil gerne sælge for mindst 1 mia. kr. Ozempic i 2018 og fortsætte den tocifrede vækst i GLP-1-klassen, og når vi det, så er jeg tilfreds, siger Lars Fruergaard Jørgensen til Ritzau Finans.

De første aftaler med indkøbsforeningerne er i hus.

"Vi har landet de første kontrakter og har også indgået en pænt stor kontrakt, så der er mange territorier, hvor sælgerne allerede på mandag kan gå ud at sælge produktet. Men vi har besluttet ikke at dele data om markedsadgang, da det er ret væsentligt rent taktisk," siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Victoza har medvind

Mens sælgerne venter på, at Novo får øget adgang, trykker de i stedet på markedsføringen af forgængeren Victoza, som har fået medvind, efter at den amerikanske lægemiddelstyrelse i august godkendte, at Victoza nedsætter risikoen for alvorlige hjerte-kar-hændelser i patienter med type 2-diabetes og konstaterede hjerte-problemer.

"Efter relanceringen af Victoza med de nye hjerte-kar-data har vi set en accelerering i antallet af nye recepter. Derfor kan vi også være lidt mere tålmodige og risikerer ikke at købe os for dyr adgang til patienterne (for Ozempic, red.)," siger Lars Fruergaard Jørgensen og uddyber:

"Det er faktisk godt, at vi har den situation. Typisk står man med en salgsstyrke, der ikke er så produktiv i starten, men her kan vi spille på to heste. Så de, der kan udskrive recepter, får budskabet omkring Ozempic, mens de, der endnu ikke kan, kører Victoza."

I november kunne Novo glæde sig over, at Victoza havde overhalet sin største konkurrent - Trulicity fra amerikanske Eli Lilly - målt på andelen af de nye recepter. Begge midler havde en andel på lige omkring 42 pct. med Victoza et mulehår foran.

Novo har ellers, siden Eli Lilly lancerede sin ugentlige GLP-1-analog Trulicity i slutningen af 2014, måttet se Victozas markedsandel falde, også selv om det globale salg sidste år voksede 18 pct. i lokal valuta til 23,2 mia. kr.

"Vores fald i markedsandel er ved at flade ud, og vi kan se, at andelen af de nye recepter vokser. Det gør den også for Trulicity, så der er et fantastisk moment i GLP-1-markedet. Vi kan se, at vores markedsandel flader ud, mens Lillys er på vej op, og jeg vil gerne have, at de to kurver ikke krydser, og at vi når at dreje af inden. Det skal ske i løbet af 2018," siger Lars Fruergaard Jørgensen.

Victoza-salg stormer frem, men tab af markedsandele fortsætter

Novo Nordisks afgående finansdirektør skal nu koncentrere sig om opkøbsjagt

Storbank: Markedet undervurderer konkurrenter til Novos største håb 

Mere fra MedWatch

Coloplasts nye skattedetaljer viser enorme nationale forskelle - Danmark blandt de laveste skatteopkrævere

Mens Coloplast betaler godt 20 pct. i effektiv skattesats herhjemme, lægger medicoselskabet næsten 40 pct. i skatteposen af sit overskud i Frankrig, viser nye detaljerede skatteoplysninger fra virksomheden. Størstedelen af medicoselskabets ansatte arbejder i Ungarn, hvor firmaet også betaler den laveste selskabsskat på bare 15 pct, men produktionen er lagt i landet af en række andre årsager, fortæller Coloplast.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier