MedWatch

Medie: Novos nye prisstrategi kan løfte fedmemarkedet

Novo Nordisk vil gå anderledes til værks med prissætningen af sin nye GLP-1-analog Ozempic inden for behandlign af henholdvis diabetes og fedme, end man har gjort med midlerne Victoza og Saxenda. Det kan hjælpe selskabet til langt om længe at få åbnet det lukrative, men ukultiverede fedmemarked.

adm. direktør for Novo Nordisk
Novo Nordisk og adm. direktør Lars Fruergaard Jørgensen har en ny prisstrategi klar for sit helt store lægemiddelhåb, Ozempic. Foto: /ritzau/Melissa Kühn Hjerrild

Novo Nordisks prissætning af sin ugentlige GLP-1-analog Ozempic inden for behandling af henholdsvis diabetes og fedme vil være anderledes end strategien for den daglige GLP-1-analog Victoza/Saxenda inden for de to indikationer.

Det skriver Børsen.

Victoza og Saxenda bygger begge på molekylet liraglutid, men i forskellige doser. Novo Nordisk har kørt med en "lineær pris" på de to produkter, hvor listeprisen er fastsat på baggrund af den dosis liraglutid, der findes i midlerne - henholdsvis 1,2 og 1,8 mg for Victoza og 3 mg for Saxenda.

Men med den nye og længerevirkende GLP-1-analog semaglutid, der skal markedsføres som Ozempic mod diabetes og også udvikles som en fedmebehandling, vil taktikken være en anden. Listeprisen på Ozempic vil nemlig ifølge Børsen ligge et sted mellem prisen på Victoza i det middels to godkendte doser og på linje med den ugentlige GLP-1-analog Trulicity fra amerikanske Eli Lilly.

Det giver det danske selskab flere fordele i kampen mod rivalerne, og det kan blandt andet hjælpe selskabet til langt om længe at for alvor få åbnet op for markedet for medicinsk behandling af fedme. Det mener Martin Parkhøi, medicinalanalytiker i Danske Bank.

"Nu kan de komme med et fedmeprodukt, der måske er dobbelt så effektfuldt som Saxenda og i princippet kan prissættes på linje med diabetesindikationen. Det vil være væsentligt under den nuværende behandlingspris med Saxenda og kan være med til bygge fedmemarkedet endnu hurtigere," siger han til Børsen.

Novo Nordisk er det førende selskab i verden inden for medicinsk behandling af fedme målt på værdien af salget. Men selskabets nuværende rivaler på området er alle mindre selskaber, som har haft yderst svært ved at få åbnet markedet op, og de store farmaselskaber har ikke for alvor fattet interesse for området endnu.

Med 650 mio. mennesker med fedme på verdensplan, ligger der enorme perspektiver i at behandle tilstanden, som også er den væsentligste årsag til den eksplosion i antallet af diabetestilfælde, man har set i de senere år, og som forventes at fortsætte fremover.

Novo Nordisks guldhåb godkendt i Canada

Rapport: Lægemidler fra danske selskaber vil dominere i 2018

Sydbank: Ozempic kan få endelig godkendelse inden for to måneder

Forsiden lige nu

Immunterapi fra Roche øger overlevelsen hos patienter med brystkræft

Immunterapien Tecentriq fra Roche har for første gang nogensinde kunnet fremvise effekt i behandlingen af patienter med såkaldt triple-negativ brystkræft. De nye studieresultater giver et fingerpeg om immunterapiens mulige potentiale som en forebyggende behandling til patienter med tidlig brystkræft, vurderer overlæge.

Lundbeck vil slå konkurrenter med data om seksuel sundhed

Med accept fra de amerikanske lægemiddelmyndigheder må Lundbeck nu benytte sin antidepressiv Trintellix’ positive effekter på seksuel sundhed i markedsføringen, og det kan give en god konkurrencefordel, mener forskningsdirektør.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier