MedWatch

Merck og Novartis sætter fart under frasalg

Et frasalg af amerikanske Mercks portefølje af forbrugerprodukter, som kan indbringe selskabet mere end 54 mia. kroner, er nært forestående. Samtidig forsøger Novartis at skille sig af med fire mindre afdelinger.

Det amerikanske medicinalselskab Merck, der går under navnet MSD udenfor Nordamerika, afsøger tilsyneladende mulighederne for at afhænde sin portefølje af forbrugerprodukter til et andet selskab. En række prominente aktører både inden for life science-industrien og fra forbrugermarkedet menes at være interesserede, og Merck kan forvente at modtage bud, der overstiger 10 mia. dollar – svarende til godt 54 mia. kroner. Det siger anonyme kilder tæt på begivenhederne til avisen Wall Street Journal.

Kilderne tilføjer, at Merck allerede har modtaget de første tilbud, og ledelsen vil holde de første møder med interesserede købere i næste uge, mens de endelig bud skal foreligge i slutningen af næste måned.

Merck overtog sin nuværende forbrugerforretning gennem opkøbet af Schering-Plough i 2009, og lige siden har eksperter spekuleret i, at Merck ville afhænde afdelingen, skriver avisen.

I januar meldte koncernen ud, at man ville afsøge ”strategiske muligheder” for både forbrugerafdelingen og sin forretning for produkter indenfor dyresundhed. Melding lød på, at der vil være en afklaring senest sidst på året.

Byttehandel

For nylig har det også været nævnt som en mulighed, at Merck kunne bytte sin forbrugerforretning med schweiziske Novartis’ afdelinger for vacciner og dyresundhedsprodukter. Men ifølge den amerikanske avis er den mulighed ikke længere sandsynlig.

 Rygte: Novartis og Merck i markant byttehandel

Mens Merck altså nu koncentrerer sig om et decideret salg af sine overskydende forretninger, så overvejer Novartis stadig alle muligheder, herunder både salg, byttehandler eller partnerskaber i en eller anden form. Det siger selskabets adm. direktør Joseph Jimenez ifølge FiercePharma til Leerink Partners.

Ifølge mediet vil Novartis skille sig af med hele fire af sine mindre afdelinger, nemlig dyresundhed, forbrugersundhed, vacciner og diagnostik, som tilsammen tegner sig for omkring 10 pct. af virksomhedens omsætning.

Direktøren fastslår, at det vigtigste er at få skilt sig af med vaccineforretningen, da den taber penge. Han afslører samtidig, at den strategiske gennemgang af mulighederne vil være færdiggjort midt på året.

Find artiklen fra Wall Street Journal her (log-in påkrævet).

Læs historien fra FiercePharma her.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier