MedWatch

Novo blandt eliten på nye markeder

Novo Nordisk er blandt de ti medicinalselskaber i verden, som får den største andel af sin samlede omsætning fra vækstmarkeder. Det viser en opgørelse fra FiercePharma.

For få år siden fik en stagnation på de fleste etablerede markeder medicinalselskaberne til for alvor at rette blikket mod verdens vækstmarkeder. Men mange har måttet sande, at et indtog på de hurtigt voksende, men også noget ubekendte, markeder har været mere besværligt end først antaget.

Men for de fleste selskaber er væksten på de nye markeder da stadig større end på traditionelt store markeder som USA og Europa. Og der er en skare af medicinalkoncerner, som viser vejen for resten af industrien.

Det skriver hjemmesiden FiercePharma, som har kigget nærmere på denne del af selskabernes forretning og udpeget de 10 medicinalvirksomheder, som klarer sig bedst på vækstmarkederne, dvs. de selskaber som har det største salg på vækstmarkeder sammenlignet med deres samlede omsætning.

Klar strategi

Blandt de ti udvalgte finder man danske Novo Nordisk på en syvendeplads. Ifølge hjemmesiden omsatte Novo i 2012 for 17,48 mia. kroner – eller 3,1 mia. dollar – på nye markeder. Det svarer til 22,4 pct. af den samlede omsætning.

Strategien for Novo har været klar fra starten – at komme hurtigt ind og få fodfæste på markedet, for herefter at udbygge organisationen i takt med at markedet vokser.

Novo har selvfølgelig primært fokus på sin diabetesforretningen og indgangen på nye markeder har krævet en masse oplysning og uddannelse af sundhedspersonale i forhold til sygdommen, ligesom man har solgt sine produkter meget billigt, og nogle gange endda foræret dem væk gratis, for at skabe en kundebase, skriver FiercePharma.

Det er en langsigtet investeringsstrategi, som indtil videre ser ud til at betale sig for Novo Nordisk.

Nedenfor kan du se hele listen over de 10 mest succesfulde selskaber på de nye markeder:

1. Bayer Healthcare (USD 8,1 mia./ 33,2 pct.)

2. Sanofi (USD 15 mia./ 31,9 pct.)

3. Merck KGaA (USD 2,3 mia./ 29 pct.)

4. GlaxoSmithKline (USD 11 mia./ 26 pct.)

5. Novartis (USD 13,84 mia./ 24 pct.)

6. Johnson & Johnson (USD 16,8 mia./ 23 pct.)

7. Novo Nordisk (USD 3,1 mia./ 22,4 pct.)

8. AstraZeneca (USD 5,75 mia./ 21 pct.)

9. Pfizer (USD 11,97 mia./ 20,2 pct.)

10. Roche (USD 10,2 mia./ 20 pct.)

- omsætning fra nye markeder/ procentandel af samlet omsætning i parentes.

Læs artiklen fra FiercePharma her.

Mere fra MedWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MedWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier