
Diabetesmarkedet er et af de allervigtigste markeder i lægemiddelsindustrien, og samtidig et marked, der ser ud til at blive ved med at vokse. Det skriver FiercePharma, som har kigget nærmere på salgstallene for de vigtigste produkter på dette marked.
Der er nu mere end 370 millioner mennesker med sygdommen på verdensplan, hvoraf omkring 90 pct. lider af type 2 diabetes, og ifølge Standard & Poor vil det årlige marked for medicin mod sygdommen vokse fra 35 mia. dollar i dag til 58 mia. dollar i 2018.
Men samtidig er markedet blevet betydeligt mere besværligt at begå sig på i de senere år, skriver hjemmesiden og henviser til den øgede fokus på bivirkningsprofilerne og sikkerheden af midlerne, som bl.a. har ramt Novo Nordisks produkter Tresiba og Victoza.
Nedenfor kan du se listen over de ti bedst sælgende diabetesprodukter og deres salgstal for 2012:
1. Lantus fra Sanofi (6,674 mia. dollar)
2. Januvia fra Merck (4,051 mia. dollar)
3. NovoRapid/NovoLog fra Novo Nordisk (2,800 mia. dollar)
4. Humalog fra Eli Lilly (2,438 mia. dollar)
5. Human insulin & devices fra Novo Nordisk (2,403 mia. dollar)
6. Victoza fra Novo Nordisk (1,761 mia. dollar)
7. Levemir fra Novo Nordisk (1,758 mia. dollar)
8. Janumet fra Merck (1,677 mia. dollar)
9. Novo Mix 30 fra Novo Nordisk (1,658 mia. dollar)
10. Actos fra Takeda (1,518 mia. dollar)
Læs mere om de enkelte produkter i artiklen fra FiercePharma her.