MedWatch

Kan Lundbecks nye antidepressiv blive en blockbuster?

Virksomheder som Novartis, GSK og AstraZeneca har nedlagt deres neuro-forskning og andre store medicinalvirksomheder såsom Merck, Pfizer og Sanofi har skåret drastisk ned, og det er der en lang række grunde til. Kliniske forsøg på området er forbundet med stor risiko, skriver Forbes.com.

Foto: PR lundbeck

Der er en lang række lægemidler på markedet til behandling af depressioner. De mest populære er de såkaldte SSRI’er (Selective Serotonin Re-uptake Inhibitors) såsom Prozac, Zoloft og Paxil. Selvom de er effektive, er disse og andre anti-depressiver ikke ideelle.

Generelt er succes-raten for sådanne stoffer omkring 50 %, og ugelange behandlinger er nødvendige før man ser en egentlig virkning, hvilket forlænger patienternes medicinske problemer. Og sidst men ikke mindst har denne medicin en lang række bivirkninger som har indflydelse på patienternes livskvalitet.

Det er altså et område med et stort udækket medicinsk behov. Hvor der er store patientgrupper, er der som regel også store investeringer fra medicinalvirksomhederne, så man kunne forledes til at tro at industrien holdt forskerne beskæftiget med udviklingen af nye antidepressiver. Men det er ikke tilfældet....

Så det må have været opløftende for folk i branchen, at læse om den danske virksomhed Lundbeck’s kliniske resultater med antidepressiv kandidaten Lu AA21004 i sidste uge. Stoffet som udvikles i samarbejde med Japanske Takeda beskrives af Lundbeck som ”et nyt, multimodalt antidepressiv som giver mulighed for at ramme adskillige signalstofsystemer med et enkelt molekyle.” Faktisk har Lundbeck været igennem et kæmpe udviklingsprogram som inkluderede over 30 studier. Det er især værd at bemærke, at 6 ud af 8 af deres studier med placeboer har demonstreret en statistisk signifikant større virkning af Lu AA21004 end placebo-stoffet – hvilket er et yderst fornemt resultat.

Ud fra disse resultater, kan man forledes til at tro, at Lundbeck står med et fantastisk nyt lægemiddel, men faktisk er det endnu for tidligt at sige præcis hvad de står med.

Artiklen er skrevet af den tidligere Pfizer-præsident, John LaMattina, for Forbes og kan findes i sin fulde længde her.

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier