»Vi betragter vores racerbilprojekt som en investering, der skal øge salget af vores produkter, men det er temmelig unikt, fordi det er centreret om en diabetiker, som lørdag og søndag sætter sig ind i en bil, der kan køre mere end 300 kilometer i timen.«

Sådan siger Ambre Morley, der er ansvarlig for Novo Nordisk sponsorat af racerkøreren Charlie Kimball, til Berlingske Business.

Charlie Kimball deltager i det amerikanske løb IndyCar, hvor han siden 2011 har haft det danske selskab som hovedsponsor og derfor pryder både bil og køredragt.

Valget af Charlie Kimball skete blandt andet fordi, køreren selv lider af type 1-diabetes og derfor har fået specialinstalleret en glukosemåler i instrumentbrættet på sin bil, så han hele tiden kan holde øje med, at hans krop har det godt. Han har flere gange fortalt om sin diabetessygdom på amerikansk tv og har deltaget i hundredvis af events, hvor han har delt sin historie med andre diabetikere, skriver Berlingske Business.

Novo-chefen ikke at oplyse, hvad sponsoratet har kostet Novo Nordisk.

Novos amerikanske sponsortrumf