MedWatch

GN Hearing-direktør: Ingen huller i nyt indstillingssystem

Det har intet på sig, at GN Hearing skulle halte bagefter eksempelvis Sonova og William Demant, når det kommer til fjern-tilpasning af høreapparater. Det siger selskabets adm. direktør Anders Hedegaard.

Snakken om tilpasning af indstillingerne i høreapparater via internettet kører livligt på denne uges messe hos den europæiske brancheforening for audiologer, Europäische Union der Hörakustiker (EUHA), i Nürnberg.

I foråret sendte danske GN Hearing et tilbud i den kategori på gaden, der tillader brugere at sende audiologerne en besked via en applikation - hvor som helst og når som helst - hvorefter audiologen kan programmere nye indstillinger og sende dem retur til brugeren via et cloudbaseret system.

Det giver en masse fleksibilitet, men i denne uge har flere af selskabets konkurrenter, herunder ligeledes danske William Demant Holding og schweiziske Sonova, talt varmt for, at der er brug for et live-videosignal mellem audiologerne og brugerne, før hørekonsultationer og indstillinger af apparaternes software via internettet kan fungere.

William Demant Holding og Sonova har gennem længere tid kørt et testprogram hos den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA) med et sådan system og samtidig sendt slet skjulte hentydninger til, at den mulighed mangler i GN's produkt.

Det giver GN Hearings topchef, Anders Hedegaard, dog ikke meget for. Muligheden for videosamtaler er nemlig også til stede i selskabets løsning.

"Det er en teoretisk diskussion, der er blevet skabt for at prøve at finde et hul i det, vi har lanceret. Men der er ingen hold i den historie," siger Anders Hedegaard i et interview med Ritzau Finans.

"Vi har lanceret et fuldt program for finindstillinger via cloud. Så har vi nogle konkurrenter, der taler om, hvad de godt kunne tænke sig. Lad dem nu gøre det og få tid til at udvikle det, og så kan de lancere noget. Vi har allerede noget på markedet, som vi i øvrigt oplever, at kunderne er rigtig tilfredse med," fortsætter han.

Brugerne bestemmer selv

Han påpeger, at brugere af GN Hearings høreapparater og indstillingssystem sagtens kan tage samtalen med audiologen via video, hvis det er det, der foretrækkes.

Ulempen ved det er, at man i det tilfælde ikke kan sende beskrivelsen af problemet af sted, lige når det opstår.

"Vores system giver mulighed for at have konsultationen eller indstillingen synkront eller asynkront. Det giver noget fleksibilitet. Du behøver ikke vente til dagen efter med at lave din forespørgsel, hvis du sidder og ser tv om aftenen, og der er noget galt. Men du kan også - hvis det er det, du vil - vente til dagen efter og ringe til audiologen med Facetime på din telefon og gennemføre indstillingen," siger GN Hearing-topchefen og uddyber:

"Det ændrer ikke ved, at jeg sagtens kan se, at nogle brugere ønsker at kunne se audiologen og tale med vedkommende. Det er jo glimrende, at den mulighed også er til stede. Men det er ikke enten/eller. Det er et asynkront system, men man kan jo bare lave opkaldet, og så er problemet væk."

Tanken bag systemet fra GN Hearing er, at det skal kunne give brugerne mulighed for at få løst eventuelt indstillingsproblemer når som helst og hvor som helst samt minimere antallet af gange, man er nødt til at vende tilbage til høreklinikken for at få gennemført finindstillinger.

For audiologerne skal det nye tiltag samtidig give mere fleksibilitet og bedre tid til at lave tilpasninger af høreapparater for helt nye kunder i stedet for at bruge meget tid på kontrolbesøg fra eksisterende brugere.

Det danske selskab har dog fortsat brug for mere erfaring med systemet, før det kan udnyttes optimalt, erkender Anders Hedegaard.

GN-direktør: At være først er kernen i vores DNA

William Demant-direktør: Digitalisering skal inddrages mere i høreapparaterne

Sonova-chef: Nye tilpasningsystemer kræver direkte kontakt

Forsiden lige nu

”Jeg har altid haft købmandsgenet i mig"

Karrierevejen: Trods et tidligt karriereønske om at blive chauffør i den lokale bogbus er Pernille Hyldgaard nu havnet hos Coloplast i marketingafdelingen som director of consumer marketing & activation efter job hos blandt andre B&O og Royal Copenhagen. Hendes bedste karriereråd er at tage det roligt. Så skal tingene nok komme.

Amplifon vil sælge produkter under eget navn i 2018

Italienske Amplifon, verdens største forhandler af høreapparater, vil have produkter under eget navn, og arbejder nu sammen med tre af verdens største høreapparatkoncerner om at lave produkter til Amplifons portefølje. (Opdateret 10.50)

Seneste Medico & Rehab

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier