Det amerikanske høreapparatmarked står over store forandringer, da der i sommer er blevet vedtaget nye regler, der gør det muligt at sælge høreapparater uden om audiologer og direkte til forbrugerne - i fagtermer kaldet "over the counter" (OTC).

Hos den danske høreapparatvirksomhed Widex ser man ikke de store negative konsekvenser af regelændringerne - tværtimod.

"Indtil videre ser vi de nye regler som svagt positivt, fordi det kan udvide markedet. Man skal huske på, at der i dag er mange med høretab, som slet ikke har et høreapparat. De kan nu købe et billigt høreapparat og på sigt søge mod de dyrere høreapparater," siger Widex' topchef, Jørgen Jensen, oven på selskabets årsregnskab mandag.

Nye salgskanal får effekt på prisniveauet

"Det at få et høreapparat til at passe er en lang proces, der ikke kun handler om produktet, men også om tilpasninger og finjusteringer. Derfor er det meget svært at forestille sig, at høreapparater bare bliver solgt direkte til forbrugeren i fremtiden," siger han.

Han påpeger også, at det i blandt andet Japan og Schweiz allerede er muligt at købe høreapparater uden om audiologerne, men at det ikke har haft nogen voldsom effekt på den dyrere ende af markedet, hvor Widex befinder sig.

Widex-direktøren vurderer dog, at den nye salgskanal kan få en mindre effekt på prisniveauet.

"De apparater, der bliver solgt i OTC, vil blive solgt til andre prispunkter end dem, der bliver solgt i dag, men det vil også være en anden service. Det er for tidligt at sige, hvilken betydning det får for priserne, men vi ser ikke nogen stor effekt i markedet som helhed," siger Jørgen Jensen.

Ingen planer om OTC-produkt

En mulighed for at tage en bid af det nye marked kunne være at lancere produkter direkte henvendt til OTC-markedet, men det er ikke en del af planerne for nuværende.

"Vores primære marked i USA er de uafhængige audiologer, og det vil det også være i fremtiden. Vi har som udgangspunkt ingen planer om at lancere et OTC-produkt, men det kan blive en mulighed i et eller andet omfang," siger Jørgen Jensen og tilføjer:

"Vi følger markedet tæt, og vi vil være i stand til at have et produkt i den kategori, hvis det skulle blive aktuelt."

Widex kom ud af regnskabsåret 2016/2017 med en fremgang på toplinjen på 12,7 pct. til 4346 mio. kr., mens driftsoverskuddet, EBITA, steg 18,2 pct. til 790 mio. kr.

  Widex leverer trecifret millionoverskud for 3. år i træk

  Widex leverede fremgang på top- og bundlinjen

  Vejen banet for OTC-marked i USA - kan ramme danske aktører