Administrerende direktør for Coloplast, Lars Rasmussen, går snart ind i sit tiende år som topchef for medicoselskabet, og han er tilfreds med sit arbejde, men langt fra færdig.

Det skriver Jyllands-Posten.

Siden oktober 2008 har Lars Rasmussen femdoblet sin værdi til over 100 mia. kr., men det er ikke nok for topchefen.

Coloplast er markedsleder inden for to af fire forretningsområder, hvortil selskabet sidder på 30-40 pct. af markedet inden for stomi og inkontinens. Mens selskabet halter langt efter områder såsom sårpleje og urologi med en markedsandel på henholdsvis 7-9 pct. og 10-15 pct.

"Selvfølgelig vil jeg gerne have lige så store markedsandele inden for sårpleje og urologi, som vi har inden for de to andre. Hvis du er ledende i de markeder, du er i, kan man sætte dagsordenen for industrien. Det er svært, hvis man er nummer fire eller fem, så jeg vil meget gerne have de to andre op," siger Lars Rasmussen til Jyllands-Posten.

En af mulighederne for videre vækst er opkøb, men ifølge Lars Rasmussen er det risikofuldt, da selskabet på nuværende tidspunkt er involveret i et sagsanlæg, der allerede har kostet selskabet 5 mia. kr.

Fremadrettet har Coloplast som et led i sin overordnede strategiplan sat 2 mia. kr. af til investeringer frem til 2020.

Østeuropæisk lønboom udfordrer Coloplast

Coloplast vil udvide salgs- og marketingmuskel markant i USA

  Coloplast-direktør: Behøver ikke nye produktsæt for at nå top af guidance

Coloplast-topchef vil hæve barren med kliniske beviser