MedWatch

Coloplast vil udvide salgs- og marketingmuskel markant i USA

En ny ledelse og flere salgs- og markedsføringsmedarbejdere skal sætte turbo på den amerikanske vækst for danske Coloplast, fortæller selskabet.

En ny ledelse, innovative produkter og flere salgs- og markedsføringsmedarbejdere skal være med til at drive væksten på det amerikanske marked for Coloplasts hud- og sårplejeforretning.

Det fortæller Nicolai Buhl Andersen, der er direktør for forretningsområdet, i forbindelse med selskabets kapitalmarkedsdag fredag.

"Vi har sat en ny ledelse ind, vi har lavet en helt ny plan, og vi kommer til at investere på en helt anden måde, end vi har gjort tidligere på det amerikanske marked. Vi kommer til at bringe nogle produkter til det amerikanske marked, som vi ikke har haft tidligere, og som gør os meget mere attraktive og relevante."

"Vi kommer til at gøre vores kommercielle infrastruktur meget større. Det betyder, at vores salgs- og marketingmuskel bliver markant større. Vi investerer i aktiviteter i vores amerikanske kunder, vi investerer i stærkere kompetencer og bringer flere produkter til markedet," siger han til Ritzau Finans.

Direktøren ønsker af konkurrencemæssige hensyn ikke at oplyse, hvor mange salgs- og markedsføringsfolk der skal ansættes for at medvirke til en pæn vækst på det amerikanske marked, men han understreger, at rammerne for væksten skal skabes på et realistisk grundlag.

"Vi har en stor ambition på vegne af vores amerikanske forretning. Det gælder også om at være realistisk. Hvis man har en stor ambition, men ikke skaber rammerne til, at der kan leveres på den, så er man ikke realistisk. Vi har en stor investering i gang i USA," siger Nicolai Buhl Andersen.

Sidste år meddelte medicoselskabet, at det vil investere massivt i udviklingen af produkter, som skal fordoble sårplejeforretningen inden 2020/2021.

I forbindelse med fredagens kapitalmarkedsdag fortalte direktøren dog, at det kan tage et til to år mere end den oprindelige tidsplan, og det skyldes særligt en svagere udvikling på "emerging markets", negative konsekvenser af prisreformer i Grækenland og Frankrig samt et lavere momentum i Kina det seneste år.

I tredje kvartal kom væksten i Kina en smule tilbage, mens der også blev meldt om tocifrede vækstrater i USA for forretningsområdet, og det amerikanske marked er vigtigt for at nå målsætningen om at fordoble forretningen.

"Det er det største sårplejemarked i hele verden, og når man skal have flere kunder og have fordoblet sin forretning, er det logisk at gå til det amerikanske marked og begynde at udvide kundebasen. En essentiel del af vores strategi er at få en større amerikansk forretning," siger Nicolai Buhl Andersen.

Investerer i emerging markets

Coloplast investerer også i en række emerging markets, og det vil efter planen fortsætte et års tid endnu, da andre markeder end det amerikanske også er vigtige for at nå målet for hud- og sårplejeforretningen.

"Vi har udvalgt en række lande i emerging markets, hvor vi investerer ret signifikant i forhold til, hvad vi har gjort tidligere, fordi vi gerne vil bygge nogle større positioner op.

"Alle regioner - herunder Europa, Asien USA og emerging markets - skal bidrage til den her fordobling af vores toplinje. Hvis man skal trække to enkelte markeder ud, som er ekstraordinært vigtige i den her kontekst, så er det Kina og USA, men Europa er også en væsentlig bidragyder," siger direktøren.

Prisreformer i Frankrig og Grækenland tyngede væksten i hud- og sårplejeforretningen for medicoselskabet Coloplast i tredje kvartal af det forskudte regnskabsår 2016/2017, hvor omsætningen i divisionen landede på 510 mio. kr. mod 506 mio. kr. i samme periode året før.

Hudplejeforretningen var desuden ramt af tabet af en amerikansk kontrakt, mens nogle vundne kontrakter i Canada ifølge direktøren har vist sig først at slå igennem i det nye regnskabsår mod forventningen om, at det ville have en positiv effekt allerede i regnskabsårets tredje og fjerde kvartal.

Coloplast-direktør: Behøver ikke nye produktsæt for at nå top af guidance

Coloplast-topchef vil hæve barren med kliniske beviser

Det vil tage 1-2 år mere at fordoble sårforretningen hos Coloplast

Forsiden lige nu

Genmab søger om ny godkendelse hos EMA

I Europa vil Genmab nu til at have hovedproduktet, Darzalex, godkendt til førstelinjebehandling for knoglemarvskræft. Det udløser en ny milepælsbetaling fra partneren Janssen. (Opdateret 13.35)

Seneste Medico & Rehab

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier