De to danske høreapparatproducenter William Demant Holding og GN Hearing øgede begge markedsandelen hos den offentlige amerikanske salgskanal, Veterans Affairs (VA), i marts, hvor det privatejede selskab Widex til gengæld tabte terræn.

Det fremgår af de seneste tal fra myndighederne.

GN Hearing øgede sin markedsandel - målt på antal solgte enheder - til 21,13 pct. fra 20,94 pct., mens William Demants andel gik frem til 11,26 pct. fra 11,01 pct. i februar.

Også verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, havde en god måned hos VA. Markedslederen øgede sin markedsandel i salgskanalen til 44,82 pct. til 44,49 pct. i februar.

Til gengæld var der tilbagegang for Widex, der i forvejen er den klart mindste spiller hos VA. Det privatejede danske selskabs markedsandel skrumpede i marts til 1,28 pct. fra 1,56 pct. i februar.

Også amerikanske Starkey og tyske Sivantos led dog tilbagegang med andele på henholdsvis 16,15 pct. og 5,36 pct. i marts mod 16,21 pct. og 5,79 pct. måneden før.

William Demant Holding holder med tallene for marts dermed fast i den klart øgede andel af markedet, som selskabet har raget til sig efter lanceringen af topproduktet Oticon Opn hos VA i november sidste år.

Bemærkelsesværdigt er det dog også, at GN Hearing fortsat holder fast i sin store markedsandel på trods af forøget konkurrence fra nye trådløse produkter.

Det danske selskabs eget nye topprodukt, Resound Linx 3D, der blev præsenteret officielt ved sidste uges Audiology Now-messe i Indianapolis, bliver først lanceret hos VA i november.

  William Demant arbejder på nyt tilpasningssystem med VA

  Ny amerikansk fremgang til William Demant  

  Widex håber på markedsandele i VA med trådløst håb

  GN tager markedsandele i USA igen