Danske GN Hearing lancerede sammen med sit nye trådløse topprodukt, Resound Linx 3D, et nyt tilpasningssystem, hvor brugerne kan få tilpasset sit høreapparat og opdateret softwaren fuldstændig uden at skulle besøge en audiolog.

Og et tilsvarende system arbejder også den danske rival William Demant Holding på i samarbejde med den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA).

"Vi er en af to partnere, der arbejder på at lave et system, der lever op til deres systemspecifikationer, med deres it-system og deres service," siger Søren Nielsen, der er administrerende direktør hos William Demant Holding, i et interview med Ritzau Finans.

Han peger på, at systemet teknisk set fungerer, men at der stadig er nogle it-mæssige opgaver forude, inden det er helt flyvefærdigt.

"Det kører vi noget pilot på. Vi er ikke begyndt at tilpasse de enkelte brugere endnu - det bliver engang efter sommerferien. Men vi er godt i gang," siger WDH-topchefen.

Han vurderer, at systemet kan blive rigtig væsentligt for visse patientgrupper, men han tror ikke på, at det bliver tungen på vægtskålen, når almindelige brugere skal vælge, hvilket høreapparat de gerne vil have.

"For eksempelvis VA, hvor der er er ventelister og begrænset kapacitet, er det super vigtigt, tror jeg. Man kan så diskutere, hvad almindelige forbrugere bedst kan lide. Men at det pludselig bliver en beslutningsfaktorer for forbrugerne, når der skal vælges høreapparat, tror jeg ikke. Det er nok ikke højest på prioritetslisten," siger Søren Nielsen.

  William Demant-topchef: Positivt momentum fortsætter i 2017

  William Demant-direktør: Fleksibel batteritilgang sikrer bredere tilfredshed

  William Demant klar med genopladelige batterier