Spørger man hos de amerikanske audiologers brancheforening, American Academy of Audiology (AAA), er der ingen tvivl om, at der vil komme et marked for "over the counter"-handel (OTC) af høreapparater.

Og sådan er også holdningen hos Anders Hedegaard, der er adm. direktør hos GN Hearing.

Temaet har været diskuteret heftigt, siden de amerikanske sundhedsmyndigheder, FDA, i starten af december sidste år foreslog OTC-handel som en måde at lette tilgangen til høreapparater og få flere i behandling.

Og selv om der givetvis er lang vej endnu, før det bliver en realitet, kan bevægelsen ikke stoppes, så man kan som producent lige så godt begynde at forbedrede sig.

"Jeg tror, at det er entydigt, at det her sker, og at vi så må prøve at se, hvordan vi kan påvirke det, så vi sikrer, at audiologerne får den rolle, som vi ser som afgørende. Den professionelle rådgivning af brugerne er meget vigtig," siger Anders Hedegaard i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med AAA-messen Audiology Now i Indianapolis i denne uge.

"Alt i mens skal vi naturligvis også forberede os selv ved at have et produkt og en forretningsmodel klar. Det er vi nødt til at tænke over," fortsætter GN Hearing-topchefen.

Står sammen som industri

Årsagen til, at forslaget om en OTC-model har været så heftigt debatteret blandt producenterne af høreapparater er, at det formentlig vil skabe øget konkurrence, hvis det ender med at betyde, at en stribe større elektronikselskaber begynder at producere høreapparater som følge af den nye tilgang.

Og derfor er det afgørende, at både audiologerne og producenterne står sammen om at få påvirket processen, så markedet kan forme sig sådan, som de ønsker det.

Det handler blandt andet om, at audiologerne ikke bliver fuldstændig forbigået i OTC-handlen, og at der bliver tilstrækkeligt med regulering, så sikkerheden bliver holdt på et acceptabelt niveau.

"Vi ved endnu ikke, hvordan OTC-markedet ender med at blive. Der er stadig mange usikkerheder. Hvis det bliver noget, hvor audiologerne fortsat er involverede, tror vi, at det kan blive en fordel," siger Anders Hedegaard og tilføjer:

"Vi er som industri gået sammen, og så kigger vi på, hvordan vi bedst muligt kan sikre vores egne interesser. Og her er sikkerhed også afgørende, for hvis folk køber et høreapparat over the counter og får en dårlig oplevelse eller måske kommer til skade, så skader det jo hele branchen."

  GN-topchef: Vi har sat retningen for resten af branchen

  GN Hearing klar med nyt trådløst topprodukt

  William Demant-direktør: Fleksibel batteritilgang sikrer bredere tilfredshed