MedWatch

Høreapparater: OTC-marked påvirker både producenter og audiologer

Det er ikke kun producenterne, som kommer til at mærke forandringerne i det amerikanske marked, hvis kunderne kan få høreapparater i håndkøb, audiologerne står også til et ordentligt slag.

Hos den amerikanske brancheforening for audiologer, American Academy of Audiology (AAA), er man helt sikker på, at det amerikanske marked for høreapparater vil få et decideret "over the counter"-marked (OTC) i fremtiden.

Det vil tillade nye konkurrenter til de nuværende producenter at komme ind på markedet, fordi det betyder mulighed for salg af høreapparater uden om en audiolog. Og derfor er der næppe meget tvivl om, at det vil få betydning for sektoren - både på producent- og audiologsiden, vurderer AAA.

For producenterne handler det om øget konkurrence, fordi almindelige store elektronikselskaber kan begynde at producere høreapparater, der kan sælges gennem OTC-markedet.

Samtidig kan det også ramme de gennemsnitlige salgspriser, fordi der ikke skal betales for den service, man i dag får gennem en audiolog.

Men også hos audiologerne selv vil det få betydning, fordi det kan betyde mindre arbejde. Endnu er det dog svært at sige, hvor stor påvirkningen vil blive.

"Det kommer uden tvivl til at få en effekt, og det kommer til at kræve nogle justeringer. Vi skal også først finde ud af, hvilke brugere, der vælger at gå efter OTC-produkter," siger Ian Windmill, der er øverste chef for AAA, i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med den igangværende messe i Indianapolis.

"Er det nogle helt nye, der slet ikke bruger høreapparat i dag, eller er det i større grad mange af dem, der allerede bruger høreapparat i dag,"

Skal kunne kompensere for tab

Derfor arbejder AAA lige nu sammen med producenterne for at finde løsninger, der kan kompensere for et eventuelt tab af forretning til OTC-markedet.

For der er fortsat masser af potentielle brugere, der i dag ikke er en del af markedet, og som værdsætter den service, man får gennem en audiolog, der kan hjælpe med at indstille høreapparatet korrekt til alle situationer.

"Vi forsøger at finde ud af, hvordan vi kan erstatte de brugere, som vi vil miste til et OTC-marked med andre, der synes, at servicedelen er lige så vigtig som produktet," siger Ian Windmill.

"Vi har ikke svaret, men vi stiller spørgsmålet lige nu. Vi kigger i dag på de folk, der har høretab og ser på, hvem der kunne få glæde af et OTC-høreapparat. Men omkring 10-12 pct. af befolkningen har høreproblemer uden at have høretab. Og dem kunne vi måske også begynde at kigge mere på og gøre noget for," fortsætter han.

Han peger blandt andet også på sammenhængen mellem høreproblemer og demens, som er blevet påvist gennem flere undersøgelser.

Er man mindre socialt aktiv og bruger hjernen mindre, er risikoen for demens nemlig større.

"Vi kigger på, hvordan vi kan øge brugergruppen, så vi kan gøre op for dem, vi ville tabe til et OTC-marked. I samarbejde med producenterne kan vi finde en type produkter, der kan skabe stor glæde for folk, som vi ikke servicerer i dag," siger Ian Windmill.

Høreapparater: Brancheforening ser OTC-marked som uundgåeligt

Høreapparater: Et væld af nye produktlanceringer på amerikansk messe

William Demant klar med genopladelige batterier

Forsiden lige nu

Genmab søger om ny godkendelse hos EMA

I Europa vil Genmab nu til at have hovedproduktet, Darzalex, godkendt til førstelinjebehandling for knoglemarvskræft. Det udløser en ny milepælsbetaling fra partneren Janssen. (Opdateret 13.35)

EMA-chef: Ansatte er lettede efter afklaring

Stemningen blandt de cirka 900 ansatte i EMA er god, efter der mandag kom afklaring om agenturets fremtid. Nu begynder de mere praktiske overvejelser om at flytte, lyder det fra EMA-direktør Guido Rasi, der frygter at miste op til en fjerdedel af agenturets ansatte.

Novo-topchef: Hjerte-kar-data har vendt trenden for Victoza

Efter udfordringer på det amerikanske marked er Novo Nordisks Victoza igen begyndt at tage markedsandele. Det sker efter indlægssedlen er blevet opdateret i forhold til hjerte-kar-hændelser, lyder det fra topchef, Lars Fruergaard Jørgensen.

Licensaftale kan indbringe svensk biotekselskab 525 mio kr

Stockholmvirksomheden Pledpharma har indgået en aftale med Solasia Pharma, der sikrer sidstnævnte eksklusive rettigheder til udvikling og kommercialisering af det svenske hovedaktiv i en række asiatiske lande. Forhånds- og milepælsbetalinger kan indbringe trecifret millionbeløb.

Rebien: "Vi kan være tilfredse"

Selvom Lars Rebien Sørensen ærgrer sig over, at EMA ikke kom til København, så glæder han sig over, at København nu i den grad er sat på landkortet som kompetent life science-klynge. Og han er knap så sur på svenskerne som regeringen.

Seneste Medico & Rehab

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier