Hos den amerikanske brancheforening for audiologer, American Academy of Audiology (AAA), er man helt sikker på, at det amerikanske marked for høreapparater vil få et decideret "over the counter"-marked (OTC) i fremtiden.

Det vil tillade nye konkurrenter til de nuværende producenter at komme ind på markedet, fordi det betyder mulighed for salg af høreapparater uden om en audiolog. Og derfor er der næppe meget tvivl om, at det vil få betydning for sektoren - både på producent- og audiologsiden, vurderer AAA.

For producenterne handler det om øget konkurrence, fordi almindelige store elektronikselskaber kan begynde at producere høreapparater, der kan sælges gennem OTC-markedet.

Samtidig kan det også ramme de gennemsnitlige salgspriser, fordi der ikke skal betales for den service, man i dag får gennem en audiolog.

Men også hos audiologerne selv vil det få betydning, fordi det kan betyde mindre arbejde. Endnu er det dog svært at sige, hvor stor påvirkningen vil blive.

"Det kommer uden tvivl til at få en effekt, og det kommer til at kræve nogle justeringer. Vi skal også først finde ud af, hvilke brugere, der vælger at gå efter OTC-produkter," siger Ian Windmill, der er øverste chef for AAA, i et interview med Ritzau Finans i forbindelse med den igangværende messe i Indianapolis.

"Er det nogle helt nye, der slet ikke bruger høreapparat i dag, eller er det i større grad mange af dem, der allerede bruger høreapparat i dag,"

Skal kunne kompensere for tab

Derfor arbejder AAA lige nu sammen med producenterne for at finde løsninger, der kan kompensere for et eventuelt tab af forretning til OTC-markedet.

For der er fortsat masser af potentielle brugere, der i dag ikke er en del af markedet, og som værdsætter den service, man får gennem en audiolog, der kan hjælpe med at indstille høreapparatet korrekt til alle situationer.

"Vi forsøger at finde ud af, hvordan vi kan erstatte de brugere, som vi vil miste til et OTC-marked med andre, der synes, at servicedelen er lige så vigtig som produktet," siger Ian Windmill.

"Vi har ikke svaret, men vi stiller spørgsmålet lige nu. Vi kigger i dag på de folk, der har høretab og ser på, hvem der kunne få glæde af et OTC-høreapparat. Men omkring 10-12 pct. af befolkningen har høreproblemer uden at have høretab. Og dem kunne vi måske også begynde at kigge mere på og gøre noget for," fortsætter han.

Han peger blandt andet også på sammenhængen mellem høreproblemer og demens, som er blevet påvist gennem flere undersøgelser.

Er man mindre socialt aktiv og bruger hjernen mindre, er risikoen for demens nemlig større.

"Vi kigger på, hvordan vi kan øge brugergruppen, så vi kan gøre op for dem, vi ville tabe til et OTC-marked. I samarbejde med producenterne kan vi finde en type produkter, der kan skabe stor glæde for folk, som vi ikke servicerer i dag," siger Ian Windmill.

  Høreapparater: Brancheforening ser OTC-marked som uundgåeligt

  Høreapparater: Et væld af nye produktlanceringer på amerikansk messe

  William Demant klar med genopladelige batterier