De amerikanske sundhedsmyndigheders (FDA's) ønske om på sigt at skabe et amerikansk høreapparatmarked, hvor forbrugerne kan gå helt uden om audiologer, når der skal købes høreapparater - et såkaldt over the counter-marked (OTC) - falder ikke i god jord hos verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova.

Hos schweizerne mener man ikke, at det er muligt at servicere kunderne ordentligt uden konsultation hos en audiolog, der er et afgørende led i den samlede oplevelse for forbrugerne, der skal have løst et alvorligt problem.

"Hos Sonova mener vi helt afgjort, at vurdering, konsultation, tilpasning og opfølgning er helt afgørende. Vi er bekymrede for, at en OTC-løsning vil resultere i ikke optimale tilpasninger, utilfredse slutbrugere, dårlig opfattelse af høreapparater og deres gavnlige egenskaber, penge spildt på et høreapparat, der ikke bliver brugt og potentielt reduceret livskvalitet for de hørehæmmede," hedder det i en udtalelse fra Sonova.

Demant-direktør: Vi vil fortsat kunne levere høj værdi til gode priser

Analytiker: Høreapparatproducenter vil kæmpe imod med næb og klør

Nyt FDA-tiltag kan ramme danske høreapparatfirmaer