Tidligere på måneden måtte Coloplast melde ud, at selskabet var blevet forbigået til en stor kontrakt med den amerikanske indkøbsorganisation Vizient, og det ser heller ikke for lovende ud med lignende kontrakter med andre indkøbsorganisationen. Det mener adm. direktør i Coloplast, Lars Rasmussen, i hvert fald ikke.

"Jeg må sige, at der ikke er så stor chance for, at vi vinder kontrakterne, fordi de kører med en dual-source strategi, og det kræver, at vi erstatter en stor spiller, for at en mindre spiller kommer til. Hvorfor skulle man det?" siger han i tirsdagens Børsen.

De store indkøbsorganisationer, der også kendes under betegnelsen GPO, er den primære indgang til at sælge produkter til patienter i USA, og de missede kontakter kan derfor skade selskabets fremtidige vækstplaner. Særligt fordi en stor del af investeringscasen i Coloplast afhænger af en hurtig vækst på det amerikanske marked.

Kun cirka 15 pct. af salget af stomiposer, som er et af Coloplasts største forretningsområder, foregår via hospitalerne, men det kan til gengæld give adgang til hjemmeplejen. Det er Coloplasts konkurrenter Convatec og Hollister, som er dominerende på markedet i USA.

  Indkøbsaftaler åbner for nye stomikunder i USA

  Coloplast-topchef: Har meget til gode i USA trods misset kontrakt

  Coloplast daler efter misset amerikansk udbudskontrakt