Den italienske høreapparatforhandler Amplifon, der sælger produkter fra både GN Store Nord og William Demant, vil over de kommende tre år sætte fart på væksten, hvilket blandt andet skal ske gennem åbning af flere hundrede nye butikker.

Amplifon vil i årene 2016-2018 vokse hurtigere end markedet, og det har sat som ambition at vokse med en høj encifret procentsats om året, oplyser selskabet i forbindelse med en kapitalmarkedsdag torsdag.

Der skal være fremgang i alle regioner, hvor man vil øge produktiviteten i det eksisterende butiksnetværk og åbne 600 nye butikker. Ved udgangen af 2015 havde selskabet omkring 8700 salgssteder rundt i verden.

Amplifon vil have særligt fokus på at styrke sig på sine kernemarkeder, hvor det har sat som mål at øge sin markedsandel i USA og konsolidere sin markedslederposition i Italien og Australien. Derudover vil selskabet øge sit netværk i Tyskland, Frankrig og Spanien.

Samtidig har selskabet sat som mål, at det frem mod 2018 vil øge sin overskudsgrad med 150 basispoint i forhold til 2015, hvor driftsmarginen (EBITDA) var på 16,2 pct.

Det italienske selskab, hvis hovedmarked er i Europa, sidder på knap 10 pct. af det globale marked inden for detailsalg af høreapparater og er dermed markedsleder. Selskabet er til stede i 22 lande på verdensplan.

Amplifon omsatte for 1,03 mia. euro i hele 2015. Det var første gang nogensinde, at Amplifon rundede 1 mia. euro i omsætning, og det var omkring 140 mio. euro højere end i 2014.

Driftsresultatet før af- og nedskrivninger, EBITDA, blev for året 167,4 mio. euro, hvilket var 16,2 pct. højere end i 2014.

  Forhandlerkæde af høreapparater lukker 2015 med rekord

  Analytiker: Bedst hvis Audionova går til Amplifon

  Amplifon bekræfter høreapparatsnak med Samsung