Opjusteringerne har stået i kø hos den lille Allerød-virksomhed Chemometec, som i første halvdel af det forskudte regnskabsår 2015/16 i slutningen af februar præsenterede en omsætningsvækst på imponerende 50 pct. og ved samme lejlighed gjorde det igen - opjusterede forventningerne.

"De positive vinde er jo fortsat," konstaterer Chemometecs administrerende direktør, Michael Eising, over for Ritzau Finans, der siden har besøgt virksomheden, der sidste år var blandt fondsbørsens mest stigende aktier med en fremgang på næsten 500 pct.

I første halvår omsatte Chemometec, der laver udstyr til celletælling blandt andet til medicinal- og biotekindustrien, for 42,4 mio. kr., hvilket altså var 50 pct. mere end i første halvdel af 2014/15. Stigningen i salget mere end fordoblede driftsresultatet, EBIT, fra 4,3 mio. kr. til 10,1 mio. kr.

Ifølge Chemometec-direktøren er der flere forklaringer på fremgangen.

"Vi har været på markedet i et godt stykke tid, så vi har en tilstedeværelse, og vi er inde mange steder. De virksomheder, hvor vi er inde, vokser, og så skal de også bruge flere ting. Vi er også ved at blive mere kendte i markedet," forklarer Michael Eising.

Derudover peger han på, at selskabet kan se frugten af selskabets satsning på direkte salg og marketing.

"Vi har investeret mange penge i marketing, for vi kan se, at det virker. Forskere er ikke så meget forskellige end alle andre, så det handler om påvirkning - den rigtige påvirkning," siger Eising.

Chemometec har arbejdet meget med sine websider og bruger også aktivt de sociale medier, ligesom det har specialister, der sørger for at Google-optimere. Derudover har selskabet en ansat, som styrer hele databasen som afsæt til at lave kampagner til alle selskabets kunder.

"Det handler om at lave en massiv påvirkning, og så deltager vi også i en masse messer. Vi ved, at når vi kommer til at stå foran en kunde og kan give en demonstration af vores instrumenter, så køber over 50 pct. inden for en eller anden relativ mellemkort periode instrumenterne," siger Michael Eising.

"Det, at vi er en så specialiseret en virksomhed, gør, at vi ved, hvor vi har vore unikke salgspunkter, hvor vi er de suverænt bedste i markedet. Vi er også nogenlunde de dyreste," tilføjer han.

Selskabets marketing skal skabe "leads" i markedet, som selskabets direkte sælgere så skal følge op på.

Den kobling hænger rigtigt godt sammen, ifølge Chemometec-direktøren.

Chemometec opjusterede i halvårsregnskabet forventningerne til omsætningen til 78-82 mio. kr. og forventningerne til driftsresultatet (EBITDA) i niveauet 19-25 mio. kr. Den tidligere forventning var en omsætning på 75-80 mio. kr., mens EBITDA var på de 19-25 mio. kr.

Og med en omsætning i første halvår på 42,4 mio. kr. og et EBITDA på 13,6 mio. kr., så er selskabet altså mere end halvvejs i forhold til at nå toppen af intervallet. Efter den uafbrudte stribe af opjusteringer har selskabet modtaget kritik for at melde for konservativt ud.

Eising erkender da også, at selskabet er "forsigtigt" og vil være sikker på, at det kan nå det, som det stiller i udsigt.

"Men jeg tror, at det er vigtigt at forstå, at med de vækstrater, vi har haft, så er man nødt til at være en smule forsigtig med, hvor tingene går hen ad. Jeg kan sagtens forstå den kritik, der er af os, men jeg tror, at det er vigtigt at prøve at spole tilbage og se, hvordan udviklingen historisk har været,"siger han.

Han tilføjer, at selskabet kom fra relativt moderate vækstrater, mens tingene så siden er accelereret.

"Når man vækster så meget, så tænker man da: "kommer der et fald i kurven eller kan vi blive ved?”. Jeg er nødt til at forholde mig til de usikkerheder, der er, og jeg vil hellere være sikker på, at jeg kan stå på mål for det, som vi har lovet," forklarer Michael Eising.

  Analyseinstitut forventer opkøb af Chemometec  

  Stamceller driver opjusteringerne hos Chemometec

  Øget instrumentsalg fører til endnu en opjustering hos Chemometec