Det er de færreste, der læser det hele igennem når de skal installere en ny app, men dette er et problem, mener flere eksperter ifølge Ingeniøren. Ofte gives der bare tilladelse til, at en app kan tilgå alt fra billeder til kontaktpersoner, og der er ingen måde, hvorpå det kan kontrolleres om, hvorvidt oplysningerne bliver solgt videre til en tredjepart.

”Oplysningerne flyder typisk videre fra app-udvikleren til et ukendt antal samarbejdspartnere på tværs af landegrænser. Brugernes privatliv bliver dermed en del af en kommerciel agenda, uden brugernes viden eller kontrol,” siger jurist hos Forbrugerrådet Tænk Anette Høyrup til Ingeniøren.

Dette er især et problem med de såkaldte sundhedsapps, en betegnelse der dækker over apps, som hjælper os med at holde styr på løbeturen, vores humør, skønhedspletter, medicinalalarmer og lignende, da disse apps samler data, der er særlig lukrative for især forsikringsselskaber og medicinalfirmaer.

Uklare tilladelser

Bekymringen om, hvorvidt vores data bliver videreformidlet til en tredjepart, skal tages seriøst, da der efterhånden er flere store selskaber, der melder sig inden for området. Hurtigt kan nævnes Googles life science-afdeling Verily, Apples Healthkit og IBM’s Watson Health og Pathway Panorama, hvor sidstnævnte tager den skridtet videre og beder dig om at indsende en DNA-prøve.

Thomas Ploug, der er professor i anvendt etik på Aalborg Hospital, anbefaler, at sundhedsdata skal behandles som personfølsomme oplysninger for at forhindre misbrug.

Tilladelsen til at tilgå data gives ofte, da det er meget uklart, hvilke data en app skal have tilgang til. Flere efterlyser derfor, at der kommer en gennemskuelig oversigt over, hvad ens data bliver brugt til.

Det er ikke første gang, at sundhedsapps bliver betragtet med kritiske øjne. Tidligere har MedWatch skrevet om skrevet om flere sundhedsapps, der har fremstået som medicinaludstyr, uden at have den korrekte godkendelse.

  Teknologien kravler ind under huden

  Apple opruster på medicofronten

  Google satser stort på life science

  Skepsis over for Googles annoncerede kræftpille

  IBM-alliance skal styrke Novo i dyst med magtfulde storkunder