Coloplast har ganske vist tirsdag nedjusteret forventningerne til helåret, men udviklingen i selskabets urologidivision er dog gået bedre i det skæve regnskabsårs første kvartal, end analytikerne havde ventet.

Omsætningen lander her på 376 mio. kr. mod 327 mio. kr. i samme periode året før. Det er en organisk vækst på 7 pct., men positive valutakurspåvirkninger sørger for de resterende 8 procentpoint. Analytikerne havde ifølge Ritszau Finans ventet et salg på 356 mio. kr.

Coloplast har tidligere meldt om udfordringer på markedet for dets penisimplantat, Titan, men det billede er nu vendt.

"Væksten på markedet for implantater var primært drevet af Titan-penisimplantater, men også transvaginale net til behandling af stressurininkontinens og nedsunket underliv bidrog til væksten. Udviklingen for Titan-penisimplantater på det amerikanske marked var tilfredsstillende grundet øget markedsaktivitet," skriver selskabet således i regnskabet.

USA driver væksten

Geografisk var væksten for urologiforretningen hovedsageligt drevet af det amerikanske marked.

Coloplast har tidligere - i slutningen af 2014 - meldt ud, at urologidivisionens omsætning næsten skulle fordobles, så man hurtigst muligt fik øget helårsomsætningen fra 1,2 mia. kr. til 2 mia. kr.

"Vi er nu klar til at sætte tal på. Vores ambition, og det vi jagter, er en omsætning på 2 mia. kr. Det er et mål, der skal nås så hurtigt som muligt," sagde direktør for urologiforretningen, Steffen Hovard, ifølge Ritzau Finans under et pressearrangement i Coloplasts amerikanske hovedkvarter i Minneapolis, tilbage i december 2014.

Der er dog stadig et pænt stykke vej for selskabet. I det seneste årsregnskab øgede man omsætningen fra de 1,2 mia. kr. til 1,36 mia. kr., og første kvartal i dette regnskabsår bød altså på en omsætning på 376 mio. kr.

  Coloplast har fået styr på problembørnene

  Markedet for Coloplasts penisimplantater er udfordret

  Disse produkter skal drive Coloplasts vækst

  Coloplast: Urologiforretningen skal fordobles