GN Store Nords høreapparatselskab, GN Resound, var fortsat i fremdrift i den offentlige amerikanske salgskanal Veterans Affairs (VA), der tilpasser høreapparat til militærveteraner, i december.

I julemåneden voksede det danske selskabs markedsandel i salgskanalen således til 20,8 pct. fra 20,3 pct. måneden før, skriver Sydbank i sin morgenrapport mandag.

Dermed har GN Resound formået at udbygge sin lange optur i kanalen, der nu har været i snart to, endnu engang. Det har bragt selskabets markedsandel i VA-segmentet op fra omkring 8 pct. ved indgangen til 2014.

"Det er rigtig stærke tal for GN Resound. Det er et vidnesbyrd om, at selskabet har ramt noget helt unikt i den salgskanal, hvor det ellers tidligere har været nærmest umuligt at flytte markedsandele. Men med det rigtige setup kan man altså sagtens stjæle andele hos VA," siger Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank, til Ritzau Finans.

"GN Resound har nu også en ganske betydelig størrelse i en meget vigtig salgskanal i USA. Det er noget af det mest imponerende ved den vending, som selskabet har været igennem, at det har formået at indtage den kanal her," fortsætter senioranalytikeren.

Lige så stor markedsandel som Starkey

GN Resound har med den seneste fremgang en omtrent lige så stor markedsandel som amerikanske Starkey i VA-kanalen, mens schweiziske Sonova fortsat er markedsleder med en markedsandel på godt 40 pct. hos VA.

Ifølge Sydbanks tal voksede William Demants andel i VA-segmentet til 7,8 pct. i december fra 7,6 pct. måneden før.

For GN Resound hænger den store fremgang i kanalen sammen med selskabets Made for iPhone-høreapparater, der i første generation blev lanceret i kanalen i maj 2014, hvilket sendte markedsandel i VA op over 12 pct. inden udgangen af 2014.

I maj sidste år blev den seneste generation af Made for iPhone-apparatet, Resound Linx2, lanceret i VA, og siden er der også kommet super power-apparater for svært hørehæmmede med i kontrakten - ligeledes med direkte samspil med en iPhone.

Og det har altså været med til at løfte markedsandelen hos veteranerne, der typisk er yngre end den traditionelle høreapparatbruger, videre op.

  GN-direktør: Forlig er win-win for begge parter

  "Taberne er advokaterne"

  Høreapparatgiganter indgår forlig