MedWatch

Danske producenter af høreapparater taber terræn hos krigsveteraner

Alle de danske høreapparatsproducenter er juli gået tilbage i deres andel af markedet hos de amerikanske krigsveteraner. Skidt nyt forud for selskabernes nært forestående halvsårsregnskaber.

Juli måned har ikke været god for de danske høreapparatsproducenter, der alle tabte andele i den amerikanske VA-salgskanal.

Juli måned har ikke været god for de danske høreapparatsproducenter, GN Hearing, William Demant og det privatejede Widex.

Alle som én tabte de andele (målt på antal solgte enheder) i den vigtige offentlige amerikanske Veteran Affairs-salgskanal (VA), der tilpasser høreapparater til militærveteraner.

Det viser nye tal fra VA, der netop er offentliggjort.

GN Hearing må således notere sig en nedgang på 0,3 pct., så man nu sidder på 20,4 pct. af markedet mod 20,7 pct. i juni måned.

Tilsvarende for William Demant, der i juni måned dækkede 13 pct., men i juli taber terræn og må nøjes med 12,8 pct. af markedet.

Feltets mindste spiller, det privatejede Widex, gik - trods maj måneds lancering af det nye trådløse topprodukt Widex Beyon - fra 1,6 pct. i juni til 1,5 pct. i juli.

Nedgangen kommer efter en juni måned, hvor man ellers kunne glæde sig over en fremgang i forhold til maj, der også bød på nedtur for både GN Hearing, Widex og William Demant.

I det større perspektiv har de danske selskaber dog klaret sig fint hos veteranerne.

Særligt William Demant har over tid vist stor fremgang (dog fra et lavere udgangspunkt end GN Hearing) - navnlig siden man i november sidste år lancerede sit topprodukt, Oticon Opn.

Fra lanceringsdagen i november til nu, er William Demants markedsandel, med enkelte bump, steget stødt fra 7,6 pct. i juli sidste år til dagens 12,8 pct. Og med den forventelige præsentation af genopladelige batterier til Oticon Opn i VA-kanalens næstkommende lanceringsvindue, er der god grund til at tro, at det momentum fortsætter.

Salget i VA-kanalen udgør imidlertid stadig kun 1 pct. (2016-tal) af William Demants samlede salg på verdensplan, og man er således stadig langt efter sin danske konkurrent, GN Hearing, der trods nedgangen i juli bevarer sin position som veteranernes næststørste leverandør – kun overgået af markedslederen, verdens største høreapparatproducent, schweiziske Sonova, der i juli havde en markedsandel i VA-kanalen på 41,9 pct. mod 41,7 pct. i juni.

Med 8 pct. af det samlede salg af høreapparater, er VA-kanalen derfor fortsat af stor betydning for GN Hearing, der lige nøjagtig ikke nåede at få sit nye trådløse topprodukt Resound Linx 3D med ved det seneste af de to årlige lanceringsvinduer i VA-salgskanalen.

Det var i maj, men det næste venter allerede i november, og da er det forventningen, at man med Resound Linx 3D kan tilbagevinde det tabte fra juli, gøre yderligere indhug og i hvert fald holde amerikanske Starkey stangen, der med 16,4 pct. af markedet haler stadig mere ind på GN.

VA står for godt 20 pct. af det samlede amerikanske marked, og der tilpasses mere end 600.000 høreapparater gennem organisationens audiologer hvert år.

De tre danske høreapparatsvirksomheder aflægger alle halvårsregnskaber i den kommende tid. William Demant den 14. august, GN Hearing den 17. august og Widex den 4. september.

Danske producenter af høreapparater hentede amerikanske markedsandele i april

GN Hearings VA-andel presset af ny konkurrence

 

Danske producenter af høreapparater vinder terræn hos krigsveteraner

Forsiden lige nu

Seneste Medicinal & Biotek

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier