I en sag om vildledende markedsføring mellem Sanofi og Novo Nordisk har selskabets franske rival nu måttet bide i et surt juridisk æble.

For en distriktsdommer ved retten i New Jersey, USA, har afvist en af Sanofis anklager. Det fremgår af et såkaldt ”letter opinion" fra dommer Michael A. Shipp.

Sanofi havde i det oprindelige søgsmål forsøgt at få Novo Nordisk dømt under den såkaldte New Jersey Consumer Fraud Act (NJCFA) i en ud af tre anklager. Men den lovgivning kan altså ikke bruges i sagen mod Novo Nordisk, fremgår det af brevet.

Som Børsen kunne fortælle, stævnede Sanofi i december sidste år Novo Nordisk for i en landsdækkende reklamekampagne for Tresiba at komme med forkerte oplysninger om konkurrentens insuliner. Kampagnen kom efter, at den store indkøbsorganisation CVS Caremark ikke længere ville give tilskud til Lantus og Toujeo, hvilket fik Novo Nordisk til at skrive, at der ville blive blokeret for de to Sanofi-midler. Og det var både vildledende, bedragerisk og falsk markedsføring, mener franskmændene, da produkterne stadig vil være tilgængelige – bare uden tilskud.

  Rival sagsøger Novo Nordisk

Skal ikke beskytte konkurrenter

I det oprindelige søgsmål gav Sanofi givet udtryk for at, "Sagsøgtes reklamer har forårsaget øjeblikkelig og uoprettelig konkurrencedygtig og kommerciel skade på sagsøgers goodwill og omdømme", hvilket er et brud på NJCFA.

Men NJCFA har ikke til hensigt at beskytte konkurrenter, men derimod forbrugere, fastslår dommer Michael A. Shipp, der derfor giver Novo Nordisk medhold i, at den danske diabeteskoncern ikke har krænket NJCFA.

Dommeren henviser herefter sin beslutning til en konkret sag mellem Interlink og F&W Trading, som er meget lig Sanofi og Novo Nordisks, hvor man netop understregede formålet med NJCFA, som er at beskytte forbrugere og ikke konkurrenter.

Hos Novo Nordisk lyder det fra kommunikationsdirektør Mike Rulis, at man fortsat er uenige i anklagerne, men at man derudover ikke har nogen kommentarer, da sagen fortsat verserer ved retten i New Jersey.

Tilbage i søgsmålet er stadig anklagerne om falsk markedsføring under den såkaldte Lanham Act samt urimelig konkurrence.

  Søgsmål: Novos priser presser desperate diabetikere i USA

  Søgsmål skaber usikkerhed omkring Novo, men får ikke stor effekt

  Novo Nordisk hives i retten over prisen på Victoza

  Novo involveret i samlet fire søgsmål om amerikanske priser