Novo Nordisk og Boehringer Ingelheim står bag de to diabetesmidler, der er som de første har vist en reduktion af risikoen for hjerte-kar-sygdomme, Victoza og Jardiance. Men på sit hjemmemarked taber Victoza terræn i forhold til Jardiance.

Det skriver Berlingske.

Ifølge Sundhedsstyrelsen er der i gennemsnit 549 nye patienter, som har fået udskrevet Jardiance om måneden i årets første kvartal. For Victoza ligger det tal på 376 patienter om måneden. Boehringer Ingelheim mener, at prisen også har betydning. For mens Jardiance koster cirka 15 kr. om dagen, koster det 35-50 kr. med Victoza.

”I Danmark er prisen på et lægemiddel også et parameter, som både læger og patienter kigger på. Der er ingen tvivl om, at den signifikante prisforskel mellem Jardiance og Victoza spiller en rolle. Det kan meget vel være en medvirkende årsag til, at flere og flere læger vælger at udskrive Jardiance,” siger Nedim Pipic, der er direktør for Boehringer Ingelheims danske division.

Christoph Duret, direktør for Novo Nordisks danske afdeling, mener ikke, at man kan sammenligne prisen på de to mediciner, da effekten af lægemidlerne også er anderledes.

Novo Nordisk har dog også et solidt forspring, hvis man kigger på alle patienterne, der modtager midlerne. Der er cirka 37.000 danske patienter, som bruger midlet, mens omkring 8000 bruger Jardiance.

  Tyskere ser en klar svaghed hos Novos supersællert

  Novo står til længe ventet labelopdatering i Europa

  Novo-rival: Hjerte-kar-data har skubbet ekstra til salget