Den danske diabetesgigant Novo Nordisk bliver i stigende grad mødt med at krav om rabat, når virksomheden forhandler med de olieproducerende lande, der i de senere år har set faldende indtæger i takt med faldende oliepriser.

Det skriver Berlingske Business.

I Mellemøsten og Nordafrika findes der godt 35 mio. diabetespatienter, hvilket er rundt regnet fem millioner flere end i Novo Nordisk' største marked. Antallet af diabetespatienter i regionen ventes i de kommende 25 år at blive mere end fordoblet til godt 72 millioner.

Alligevel fik de pressede statsbudgetter som følge olieprisens kollaps fik sidste år flere arabiske stater til at skære ned på indkøbet af diabetesmedicin, skriver Berlingske Business.

»Der sker det, at de enkelte lande skærer ned på ordrerne, hvilket betyder, at deres lageropbygning bliver mindre. Derudover gør de det samme som eksempelvis de europæiske lande, når de forhandler: De forsøger at få priserne ned. Og så tager vi den kamp, som vi altid har gjort andre steder,« siger Mike Doustdar,  der er chef for de knap 200 markeder i Novos forretning, som er placeret uden for Nordamerika, til avisen.

  Novo indgår alliance om stop af fossile brændstoffer  

  Novo Nordisk giver medicinalindustriens bedste afkast

  Novo-direktør: ”Det er data, som verden ikke rigtig har set før”