Novo Nordisk oplever enorm succes med sit lægemiddel Saxenda til behandling af fedme, og derfor skal selskabets spæde fedmeforretning nu udvides til en række markeder i Latinamerika.

Det fortalte Maziar Mike Doustdar, koncerndirektør med ansvar for Novo Nordisk internationale forretning, mandag under et presseseminar for udenlandske journalister ved selskabets hovedkvarter i Bagsværd.

”Med hensyn til diabetes, så er Latinamerika stedet, hvor vi har startet lanceringen af Saxenda før nogle af de andre markeder. Og vi har set fænomenal succes med det. Vi vil begynde at udbygge vores kapacitet og udvide fedmemarkedet i de markeder,” sagde Maziar Mike Doustdar ifølge nyhedsbureauet Reuters.

Saxenda består af GLP-1-analogen liraglutid, som også er det aktive stof i selskabets diabetesmiddel Victoza. Fedmemidlet står fortsat kun for 2 pct. af Novo Nordisk forretning, men det har vist imponerende vækstrater, og ifølge data fra Thomson Reuters forventes midlet at runde et årligt salg på 1 mia. dollars i 2023.

Den latinamerikanske udrulning af fedmemidlet vil formentlig være fokuseret på Mexico, som er et af de lande i verden, der er hårdest ramt af den globale fedme- og diabetesepidemi, sagde Maziar Mike Doustdar ifølge nyhedsbureauet.

Det er også det marked, det danske biotekselskab Saniona har udset sig med deres fedmekandidat tesofensine, der undersøges i fase 3-studier i Mexico af partneren Medix.

  Fruergaard om fedmemarked: ”Jeg ser ikke mange konkurrenter”  

  Saniona opnår ”vigtigste milepæl siden starten”  

  Novo Nordisk melder om gode data på fedmemiddel  

  Novo-middel trækker ned i amerikansk fedmemarked  

  Zealand vil udfordre Novo på markedet for fedmemedicin