Planen for Novo Nordisk er, at man vil lancere sit nye diabetesmiddel Xultophy på det amerikanske marked inden sommerferien. Midlet er en kombination af de to stor sællerter Tresiba og Victoza, og bliver selv vurderet til at have milliardpotentiale. Men ifølge den medicinske direktør for den magtfulde amerikanske medicinindkøber, Express Scripts, så har Novo en stor udfordring foran sig.

Det skriver Berlingske.

En af udfordringerne skyldes, at Victoza ikke har været på Express Scripts liste over anbefalede lægemidler, så hvis Xultophy skal på listen hos sygekassen, så skal Novo efter al sandsynlighed bøje sig for rabatkravene, noget som Novos tidligere adm. direktør Lars Rebien Sørensen har afvist at gøre. Og det kan blive et problem bekræfter Express Scripts medicinske direktør Steve Miller.

”Det bliver da ekstremt vanskeligt, da det ikke vil være et naturligt skift eller progression for patienterne, hvis det ene middel ikke findes på listen. Vi har givet vores feedback på det her, så jeg kan bare sige, at Novo står med en stor udfordring,” siger Steve Miller.

Netop priskrigen på det amerikanske marked er en af årsagerne til, at eksempelvis investeringsbanken JP Morgan Cazenove skar i sit salgsestimat fra 7,5 mia. kr. til 4 mia. kr. Steve Miller ønsker ikke at kommentere, hvor store rabatter Novo skal give på Victoza, for at få det på listen, men henviser til at diabetesmarkedet er blevet meget, meget konkurrencepræget.

  Magtfuld indkøber skeptisk om Novos amerikanske prismodel

  Data differentierer Novo-middel på ny

  Novo Nordisk hopper nu med på rabatvognen i stor stil