Novo Nordisk har flere gange udtrykt begejstring for sit helt store lægemiddelhåb: semaglutid.

Nu bliver den ugentlige GLP-1-analog, der er at finde i det danske medicinalselskabs kliniske pipeline, endnu engang spået et enormt potentiale.

Således optræder Novo-håbet mod diabetes i 2017-udgaven af ”Drugs to Watch”. Her har Clarivate Analytics listet ni lægemidler, de forventer opnår FDA-godkendelse i år. Ud af de ni midler vurderer Clarivate Analytics, at otte har opnået blockbuster-status senest i år 2021.

Semaglutid bliver fremhævet af Endpoint News, der omtaler den årlige Drugs to Watch-liste udarbejdet af Clarivate Analytics. Det sker, fordi semaglutid sammen med tre andre ud af de spåede blockbuster-kandidater ser ud til at opnå FDA-godkendelse her i begyndelsen af 2. kvartal 2017.

Har fjerdestørst salgspotentiale

I modsætningen til Novo Nordisks bedst sælgende lægemiddel Victoza (liraglutid), der også er en GLP-1-analog, skal semaglutid kun injiceres én gang om ugen – og ikke dagligt, som tilfældet er med Victoza.

Ifølge Drugs to Watch-rapporten har semaglutid opnået et salgstal på 18 mio. dollars, når 2017 er omme. De følgende år vokser de estimerede salgstal for i år 2021 at ramme 1,94 mia. dollars – svarende til omkring 13,6 mia. kr.

Dermed bliver semaglutid af Clarivate Analytics spået til at være det fjerdemest sælgende lægemiddel blandt de otte spåede blockbuster-kandidater. Det sker efter henholdsvis durvalumab (AstraZeneca), Dupixent (Regeneron/Sanofi) og Ocrevus (Roche), hvor sidstnævnte middel vurderes at have opnået et salgstal i 2021 på 3,33 mia. dollars, hvilket svarer til ca. 23,3 mia. kr.

  Novo-håb overgår rivaliserende midler i ny analyse

  Novo Nordisk skal have gang i væksten - to områder er altafgørende

  Victoza-arvtager skal sikre Novo plads på japansk væksttog