MedWatch

Novo taber (stadig) kvindelige ledere inden toppen

De gode intentioner har været der de sidste 17 år, men Novo Nordisk har stadig svært ved at få kvindelige ledere til at gå hele vejen til toppen. Det svarer til at drive Novos fabrikker uden at udnytte den fulde kapacitet, lyder det fra topchef Lars Fruergaard Jørgensen.

Det er ikke et nyt problem for Novo Nordisk. Faktisk har man de sidste 17 år talt om, at kvindelige ledere bliver tabt på gulvet, inden de når hele vejen til toppen. Det skriver Berlingske i dag lørdag.

Den nye topchef Lars Fruergaard Jørgensen erkender da også gerne, at det er talentspild, når halvdelen af de nyansætte medarbejdere i diabetesgiganten er kvinder – men når man kigger på de øverste ledelseslag, er kvinderne kun repræsenteret med 14 pct. – og ingen i koncerndirektionen. Topchefen påpeger vigtigheden af, at der kommer kvinder i toppen – ikke kun for at udnytte det fulde potentiale, men også for, at andre kvinder har rollemodeller at spejle sig sig.

"Vi gør fremskridt, men det går langsomt. Jeg har selvfølgelig en stor opgave i, at der også i toppen af Novo Nordisk kommer diversitet. Nu er der to udlændinge, men endnu ingen kvinder. Det er vigtigt, for på de lavere niveauer kigger man op, og hvis man ikke kan spejle sig i toppen, så tvivler man på, at man faktisk har muligheden. Jeg ved også, at det først er, når jeg har vist det i toppen, at jeg får folks fulde tillid. Det skal være mere end ord og hensigter, siger han til Berlingske.

Lars Fruergaard Jørgensen pointerer, at fremskridtene skal ske ved at "få udfordret den biologiske tendens til at vælge nogle, der ligner os selv."

Novo mister talentchef og "kvindeforkæmper"

De kvindelige ledere haler langsomt ind på mændene hos Novo

Novo dropper mål for kvindelige ledere

Kvindelig topchef blæser til kamp mod fordomme: Jo, man kan godt have karriere og børn

Forsiden lige nu

”Jeg har altid haft købmandsgenet i mig"

Karrierevejen: Trods et tidligt karriereønske om at blive chauffør i den lokale bogbus er Pernille Hyldgaard nu havnet hos Coloplast i marketingafdelingen som director of consumer marketing & activation efter job hos blandt andre B&O og Royal Copenhagen. Hendes bedste karriereråd er at tage det roligt. Så skal tingene nok komme.

Amplifon vil sælge produkter under eget navn i 2018

Italienske Amplifon, verdens største forhandler af høreapparater, vil have produkter under eget navn, og arbejder nu sammen med tre af verdens største høreapparatkoncerner om at lave produkter til Amplifons portefølje. (Opdateret 10.50)

Seneste Medicinal & Biotek

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier