MedWatch

Genmab-formand: Egen salgsstyrke er et realistisk mål

Hos Genmab går man efter at håndtere salget af sit næste middel selv og holde fast på mindst 50 pct. af rettighederne i forhold til de 20 pct., som selskabet har beholdt i sin partneraftale med Janssen omkring guldægget Darzalex.

Genmab går målrettet efter at arbejde sig hen i mod en ny status som medicinalselskab med egen salgsstyrke.

Visionen er at identificere det næste nye lægemiddel til behandling af kræft i løbet af de kommende tre til fire år, hvorefter biotekselskabet vil poste penge i store kliniske udviklingsprogrammer og gå efter at beholde så stor en andel af værdien som muligt på egne hænder.

Bliver der tale om et stof med et salgspotentiale, som Genmab kan håndtere med en mindre salgsstyrke, er det planen helt at gå solo og selv stå for salget, mens en partner kan give mening, hvis der er tale om et større salgspotentiale. Under alle omstændigheder vil Genmab gå efter at beholde mindst 50 pct. af rettighederne.

Til sammenligning står Genmab til at modtage op til 20 pct. af partneren Janssens salg af Genmabs guldæg, Darzalex, som spås et potentiale på adskillige milliarder af dollar alene i knoglemarvskræft og også ventes at kunne bruges i andre kræftformer.

"Uden en partner som Janssen ville Darzalex ikke være, hvad det er i dag. Det er en fantastisk historie. Men i mange kræftindikationer behøver man ikke en hel hær som Janssen," siger bestyrelsesformand i Genmab Mats Pettersson under et pressearrangement og fortsætter:

"Man har ganske rigtigt behov for finansielle muskler for at gennemføre de kliniske studier, der er behov for, men for at markedsføre og sælge midlet behøver man ikke så mange mand, selv ikke på et stort marked som det amerikanske. Så det er ikke et urealistisk mål, at vi selv står for markedsføringen. Og måske går vi sammen med nogen, men vi ønsker at være i kontrol."

Potentialet er afgørende

Spørgsmålet om, hvorvidt Genmab ender med at gå solo afhænger i høj grad af det estimerede salgspotentiale, fortæller adm. direktør Jan van de Winkel.

"For et stof med et salgspotentiale på en halv til en hel milliard dollar, der kan vi formentlig klare det selv. Vi vil enten kunne ansætte en salgsstyrke eller købe et selskab med en salgsstyrke inden for kræft. Er der derimod tale om et salgspotentiale på flere milliarder, så vil vi skulle indgå et nyt partnerskab. For om fem år fra nu, vil vi under ingen omstændigheder være 1000 ansatte, der kan bruge tid på et enkelt lægemiddel," fortæller Jan van de Winkel, der til gengæld ikke ser problemer i, at holde fast i et stort ejerskab.

"For det gode er, at vi har en fantastisk kontantbeholdning og kontantmaskine ved navn Darzalex, som vil øge vores kontantbeholdning. Så selv om vi ikke har 1000 mennesker til den tid, så kan vi helt sikkert betale for halvdelen af deres løn og derved holde fast i en ejerandel på mindst 50 pct.," siger han.

Investorerne skal dog næppe drømme om et nyt Darzalex.

"Lægemidlet bliver godt, men jeg kan forsikre om, at det ikke bliver et nyt Darzalex, for et stof som det skabes kun én gang hvert tyvende år. Så det vil ikke ske for Genmab, men der kan stadig blive tale om en blockbuster, siger Jan van de Winkel med henvisning til kælenavnet på et lægemiddel, der sælger for over 1 mia. dollar om året."

Skal ikke sætte næsen op efter udbytte

For at finansiere udviklingen af sit næste lægemiddel vil Genmab skulle bruge adskillige milliarder af kroner, og derfor er der heller ikke grund til, at aktionærerne sætter næsen op efter udbytte, da Genmab, indtil der er skabt bedre overblik over indtægtsstrømmen fra Darzalex, har øremærket pengene til nye udviklingsprogrammer.

"Når vi har identificeret den næste vinder, så skal der investeres massivt i det program, og det vil lægge beslag på en masse penge. Så i forhold til udbytte, så må det vente," fastslår bestyrelsesformand Mats Pettersson.

Også i forhold til opkøb er Genmab hele tiden på udkig efter nye lægemiddelkandidater eller teknologi, der kan supplere selskabets nuværende portefølje.

"Men vi vil være forsigtige. For selskabet har været i forskellige faser. Vi er nu i en opadgående fase, men vi er realistiske og ved, at det kan ændre sig til et andet scenarie, hvis man går for hurtigt frem og træffer forkerte beslutninger. Så vi scanner landskabet meget grundigt, og jeg kan forsikre om, at der ikke er noget lige oppe over. Men bliv ikke overraskede, hvis vi gør noget på et tidspunkt. Det vil i så fald være et meget logisk skridt og nemt at forklare. Pengene brænder ikke i lommen på os lige nu, siger Jan van de Winkel.

Det gør lysten til at blive opslugt af andre heller ikke:

"Vi har en fantastisk "track record", og vi har en fantastisk pipeline, som jeg mener er uden sidestykke. Så vi er fantastisk attraktive for adskillige selskaber. Men vi synes, at det er meget sjovere og meget mere effektfuldt at opbygge værdier på egen hånd. Og det er vores eneste fokus i øjeblikket, siger Jan van de Winkel.

Genmab-topchef: Priserne på kræftmidler vil komme under pres

Genmab-succes fører til medarbejderboom: Skal øge arbejdsstyrken med op til 20 pct. i år

Genmabs topchef gør sin vækstfilosofi klar

Forsiden lige nu

Svensk Novo-selskab går tilbage på både top- og bundlinje

Både omsætning og indtjening er faldet i tredje kvartal for det svenske medicinalselskab Orexo, som Novo Holdings ejer en fjerdedel af. Selskabet styrer dog fortsat mod et nyt år med plus på bundlinjen, og der er lagt i ovnen til et endnu bedre 2018.

Johnson & Johnson indgår hepatitis-alliance

Den amerikanske medicinalkoncern Johnson & Johnson har indgået en samarbejdsaftale med et lille biotekselskab omkring hepatitis B og potentielt også en række andre infektionssygdomme.

Seneste Medicinal & Biotek

Relaterede

Seneste nyt

Ledige job

Se flere

Se flere

Latest news

Seneste nyt fra Watch Medier