På overfladen ser det godt ud for Pfizer Xeljanz i et nyt komparativt studie, hvor gigtmidlet blev sat over for AbbVies globale bestseller Humira. Men kiggede man nærmere, var resultatet alligevel ikke så lovende.

Studiet faldt nemlig kun ud til Xeljanz’ fordel, når begge midler blevet doseret i kombination med methotrexate. Som monoterapi kom Pfizers gigthåb dog til kort overfor Humira, der er verdens bedst sælgende lægemiddel – i 2016 indbragte det AbbVie 16,08 mia. dollars.

Det skriver FiercePharma.

Dette nye studie er endnu et forsøg i rækken på at etablere Xeljanz som en stærk kandidat inden for antiinflammatoriske lægemidler. Indtil videre er det gået væsentligt langsommere, end Pfizer havde satset på.

Nogen gode nyheder er der alligevel. Xeljanz gjorde gode fremskridt inden for inflammatoriske tarmsygdomme sidste sommer. Og selvom salgsudviklingen er gået langsomt, så er den trods alt positiv. Salget nåede 927 mio. dollars i 2016, og hvis udviklingen fortsætter, vil Xeljanz indfri blockbuster-forventningerne i 2017.

Det helt store spørgsmål for midlets udvikling bliver i midlertidig, om det kan holde skansen mod de varslede biosimilære versioner af midler som Humira og rivalerne Enbrel og Remicade.

  Gode Pfizer-data mod drilsk tarmsygdom

  Øget konkurrence på vej for verdens bedst sælgende lægemiddel  

  Humira sikrer AbbVie tocifret salgsvækst

  Ny skuffelse for tidligere blockbuster-håb fra Pfizer