Det gik lige lovligt hurtigt, da læger ved en nyligt afholdt amerikansk diabetes-konference videreformidlede forskningsresultater fra Novo Nordisk på sociale medier. Det skriver Berlingske med henvisning til Bloomberg.

Ifølge det amerikanske nyhedsbureau havde folkene bag konferencen, som skete i regi af American Diabetes Association (ADA), klart og tydeligt bedt deltagerne om ikke at videreformidle data fra Novos såkaldte Leader-studie, som blev præsenteret på konferencen, før præsentationen var slut. Alligevel skete det kort inde i sessionen, at deltagere skrev på Twitter om studiet, og først en time senere kommunikerede det danske medicinalselskab selv resultaterne til resten af omverden.

Det skal understreges, at det ikke var muligt at handle Novo-aktien, da præsentationen blev afholdt, i hverken USA eller i Danmark, men analytiker i Alm. Brand Markets, Michael Friis Jørgensen, siger til Berlingske, at han undrer sig over, hvorfor Novo ikke bare offentliggjorde studiet, da præsentationen begyndte. Pressechef i Novo, Katrine Sperling, udtaler dog, at danskerne bare har overholdt reglerne:

"Ifølge ADA's klausuleringsregler må Novo Nordisk først kommunikere i det øjeblik, præsentationen på kongressen er færdig."

Victoza-data er stærke, men skuffer i markedet, mener analytiker

Novo-rivalers diabetespille fortsætter klinisk kursridt

Novo Nordisk sigter mod hjertemarkedet