Novo Nordisks GLP-1-middel Victoza solgte i 2014 og 2015 for hhv. 13,4 og 18 mia. kr. Det er det marked, som franske Sanofi sidste år for alvor satte jagten ind på.

Værktøjet er en 3 mia. kr. stor aftale med det koreanske selskab Hanmi fokuseret netop på udvikling af GLP-midler. En aftale, der kan stige helt op til 26 mia. kr., hvis alt går vel i samarbejdet.

Victoza har 56 pct. af GLP-1-markedet mod 60 pct. for bare tre år siden. AstraZenecas Byetta har i dag 24 pct. af markedet, mens Eli Lillys Trulicity på cirka et år har taget 11 pct. af markedet, viser tal fra det førende analyseinstitut IMS, ifølge Finans. Sanofi har i forvejen et GLP-1-middel, Lyxumia, via dets samarbejde med danske Zealand Pharma, men det er ikke umiddelbart noget, der af eksempelvis  Claus Henrik Johansen, senior porteføljeforvalter i Danske Capital, tillægges den samme værdi som aftalen med Hanmi.

  Zealands Lyxumia-indtægter stiger  

"Både Sanofi og Johnson & Johnson har lavet et samarbejde med Hamni. Det betyder, at der måske kommer flere aktører ind på GLP-1-markedet. Sanofi har i dag Lyxumia, men det er ikke særlig godt. Men får Sanofi pludselig en god GLP-1 fra samarbejdet med Hamni, hvad der vil kunne ske omkring 2018/2019, så kan det blive en udfordring for Novo Nordisk," siger han til Finans.

  Sanofi i stort sats på nye diabetesmidler

  Analytiker: Sanofi sender et helt tydeligt signal, og det er positivt for Novo

  Sanofi-topchef rusker op - lancerer helt ny strategi

  Nordea: Ny aftale skidt nyt for Zealand